Hoe krijgen we kinderen aan het lezen? De leesmotivatie bij kinderen is laag, zeker in Nederland. Dat is jammer, want goed kunnen lezen is heel belangrijk. Ook bij de andere vakken op de basisschool. Lezen vergroot bovendien de woordenschat, ontwikkelt de verbeelding én traint de concentratie. Met deze zes tips van de leesmethode Blink Lezen laat je jouw leerlingen met plezier lezen!
Om een betere lezer te worden, moet je eerst in een bepaalde concentratie en beleving komen. Een paar minuten tussendoor iets lezen is dan niet voldoende.
Bij Blink Lezen is dagelijks een half uur lezen uit nieuwsgierigheid daarom een belangrijk uitgangspunt. En het maakt eigenlijk niet uit wat je leerlingen lezen, zolang ze het maar boeiend vinden. Zorg dus voor een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze. Denk aan kindertijdschriften, graphic novels, fijne boekenseries zoals Het leven van een Loser of verhalen over gamers. Maar bijvoorbeeld ook audioboeken en films (met ondertiteling).
Ga zelf ook lekker lezen tijdens het vrij lezen. Kies wel leesvoer waar jij oprecht blij van wordt: dit hoeft dus echt geen ‘zware literatuur’ te zijn. Als je een fijne leeservaring hebt, dan straal je dat vanzelf uit. Bijvoorbeeld even hardop lachen bij een grappige zin of misschien zelfs nagelbijten bij een spannende scène. Je leerlingen worden dan ook vast nieuwsgierig naar wat er zo leuk of spannend is. En zo laat je zien dat lezen iets fijns is!
Als kinderen actief bezig zijn met lezen én worden uitgedaagd om zelf betekenis te geven aan een tekst, worden zij ook betere lezers. Zorg er daarom voor dat jouw leerlingen actief met een verhaal aan de slag gaan, nadat je dit samen in de klas hebt gelezen. Laat ze met elkaar praten, opdrachten maken of vragen stellen. Zo ontdekken ze dat iedereen iets anders opvalt tijdens het lezen en dat iedereen anders denkt – en dat is juist leuk! Actief (en samen) bezig zijn met een tekst of boek is daarom ook een belangrijk onderdeel van de lessen van Blink Lezen.
Heb je een leerling die lezen écht niet leuk vindt? Ga dan samen kijken naar onderwerpen waar deze leerling blij van wordt. Houdt hij of zij bijvoorbeeld van voetbal, eenhoorns of games? Zorg dan voor tijdschriften en boeken over deze onderwerpen in de klas. En laat je daarbij ook niet te veel leiden door het niveau van de boeken. Als een leerling een moeilijk boek interessant vindt, laat het hem of haar gerust lezen. Ook al snapt je leerling nog niet alles van wat hij of zij leest, dankzij de hogere leesmotivatie wordt hij of zij ook een betere lezer.
Was jij vroeger zelf een echte boekenwurm, of juist niet? Welke kinderboeken vond jij geweldig om te het lezen? Denk bijvoorbeeld aan Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman of de kinderboeken van Roald Dahl. Lees je favoriete passages voor en deel jouw fijne leeservaringen met je klas!
Voorgelezen worden is ook een effectieve manier om zelf een betere lezer te worden. Je kunt tussen het voorlezen door samen over het boek praten en zo actief bezig zijn met wat je hebt gelezen. Het werkt het beste als je een boek voorleest van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf kunnen lezen. Dit vergroot hun woordenschat.
Stop dus vooral niet met voorlezen als je leerlingen zelf goed kunnen lezen, maar blijf ook in groep 8 lekker voorlezen. In Blink Lezen is voorlezen daarom ook in de voorbeeldplanning opgenomen.
De thematische leesmethode Blink Lezen werkt volgens de uitgangspunten van Het nieuwe lezen. Met als belangrijkste pijlers: geïntegreerd leesonderwijs, het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen met boeiende verhalen, actief (en samen) bezig zijn met wat je hebt gelezen en een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze – inclusief audioboeken, films en YouTube. Want om een goede lezer te worden, moet je vooral veel en met plezier lezen.
Met Blink Lezen hebben leerkrachten zo alle tools in handen om op een vernieuwende en effectieve manier leesonderwijs te geven.
Ben je benieuwd naar het lesmateriaal van Blink Lezen? Vraag een gratis proeflicentie met zichtzending aan!