Akros is een begrip in Amsterdam-West. Op deze kinderopvang kunnen kinderen van 0 tot en met 13 jaar terecht. De opvang kenmerkt zich door de aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Akros heeft een rijke geschiedenis, maar kijkt ook vooruit. Daarom wordt er met tablets gewerkt en staat de organisatie open voor andere technologische verbeteringen. Het bleek dat er ook nieuwe iPads nodig waren. Lees in dit klantverhaal hoe KidsKonnect en de Rolf groep dit samen hebben opgepakt.
Akros wilde gaan werken met KidsKonnect, een deels geautomatiseerd systeem voor de kinderopvang. Een belangrijk voordeel daarvan is dat de vorderingen van het kind gemakkelijk doorgegeven kunnen worden. Ook de administratie wordt veel gemakkelijker. Pedagogische medewerkers hoeven niet langer alles met pen en papier bij te houden, of de ouders aan het einde van de dag bij te praten. Ze kunnen juist de hele dag door updates aan de ouders sturen, die zij via de app kunnen lezen.
Akros ging hierover in gesprek met KidsKonnect, het gelijknamige bedrijf achter dit kindvolgsysteem. Tijdens dat contact bleek dat de kinderopvang ook kampte met verouderde iPads. Het ging in totaal om zo’n zestig apparaten die in korte tijd vervangen moesten worden. Er was dus enige tijdsdruk.
KidsKonnect heeft toen de Rolf groep voorgesteld om aan te schuiven bij het gesprek. Thijs Zwart, Apple Business Manager bij de Rolf groep, was bij dit proces betrokken. Hij vertelt: “Je kunt bij ons terecht voor het leveren, uitrollen en beheren van iPads. We werken al langere tijd samen met KidsKonnect, dus we weten wat we aan elkaar hebben. Ook Akros en de Rolf Groep waren al met elkaar bekend, omdat Akros in het verleden al eens klant bij ons is geweest. Dat ging toen om een aantal kinderopvangmaterialen; nog niet om iPads.”
Thijs schetst hoe het samenwerkingsproces vorm kreeg: “Vanuit Akros werd duidelijk aangegeven welke iPads en apps er nodig waren, waarop wij een concreet voorstel hebben gedaan. Samen hebben we de behoeften vastgesteld. Op basis daarvan hebben we de iPads uitgekozen en ingesteld. Dat is een groot verschil ten opzichte van een traditionele leverancier die echt alleen een kaal apparaat aflevert en verder geen service biedt.”
Bovendien is het valideren van privacygegevens en -instellingen veel sneller gegaan. Thijs: “Dit is een essentiële stap. Anders kun je niet met de apparaten werken. Wanneer een organisatie moeilijk contact kan leggen met Apple, kan dat tot vertraging van het proces leiden. Wij staan als partner echter direct in contact met het hoofdkantoor in Londen. Hierdoor is de validatie soepel verlopen. Akros is nu verzekerd is van veilige en AVG-proof iPads. Ook de app van KidsKonnect voldoet natuurlijk aan alle privacy- en beveiligingseisen: niemand kan dus bij gegevens waar hij of zij niet bij hoort te kunnen.”
Zowel KidsKonnect als de Rolf groep werken op abonnementsbasis. Daarmee ontzorgen ze de kinderopvang volledig qua app en apparaat. Bovendien pakken de maandelijkse kosten per apparaat – zelfs met aanvullende service erbij – voordeliger uit dan wanneer er slechts één gekocht wordt. Het abonnement bestaat uit:
Daarnaast zijn er aanvullende, inbegrepen services geweest om Akros op gang te helpen: het instellen van de apparaten en het wegwijs maken van de gebruikers, door middel van een aantal trainingen. Hoewel het systeem vrij intuïtief werkt, zijn er vaak aanvullende mogelijkheden die niet bekend zijn bij de pedagogisch medewerkers. Daarom heeft Eveline Kaleveld – Apple Education Specialist bij De Rolf Groep – een dag meegelopen. Zij kent de iPad als geen ander en heeft advies gegeven over:
Akros kan zo weer een paar jaar vooruit met de iPads. De voordelen:
Neem dan contact met ons op om te horen wat we voor elkaar kunnen betekenen. Laat het ook zeker weten als je wil dat KidsKonnect aanschuift.