Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 07 oktober 2021 Leestijd 5 min.

Slim aan de slag

Storytelling in de klas

Het zelf maken en vertellen van een verhaal kun je inzetten om aan taaldoelen en geletterdheid te werken. Maar hoe stimuleer je kinderen om zelf een verhaal te verzinnen én dit goed te verwoorden? Het antwoord hierop is Rolf Connect Storytelling.

Van fantasie naar verhaal met Storytelling

Jonge kinderen zijn heel goed in het fantaseren en bedenken van eigen verhalen. Het goed verwoorden van deze verhalen is soms nog wel een uitdaging. Met Rolf Connect Storytelling gaan kinderen aan de slag met hun fantasie en creativiteit en zetten ze hun fantasie om naar een verhaal in de vorm van een babbelplaat, boek of film.

Wat is Rolf Connect?

Digitale leermiddelen kunnen aansluiten op andere gebieden en doelen – en helpen kinderen om andere vaardigheden te oefenen. Het is niet of… maar en! Bovendien kan het combineren van een fysieke én digitale ervaring in één leermiddel een extra boost geven. Rolf Connect speelt hierop slim in. Het is deze combinatie die de lijn onderscheidt van het pure werken op bijvoorbeeld een iPad.

Benieuwd hoe Rolf Connect werkt? Bekijk de video van Storytelling.

Rolf connect storytelling

Storytelling

Rolf Connect Storytelling draagt bij aan meerdere ontwikkelingsdoelen:

  • Mondelinge taalvaardigheid
  • Begrijpend luisteren
  • Ontluikende geletterdheid
  • Aanvankelijk schrijven
  • Digitale geletterdheid

In deze blog gaan we verder in op de ontwikkelingsdoelen ontluikende geletterdheid, mondelinge taalvaardigheid en begrijpend luisteren.

Lees hier meer over de ontwikkelingsdoelen van Storytelling.

Storytelling stimuleert ontluikende geletterdheid

Door het bedenken van een eigen verhaal en dit verhaal te maken met Rolf Connect – Storytelling stimuleer je de ontluikende geletterdheid bij kinderen:

  • Ze leren de hoofd-componenten van een verhaal (wie, wat, waar, wanneer) van elkaar onderscheiden;
  • Ze leggen verbinding tussen onderwerp, gebeurtenissen en personen in een verhaal;
  • Ze ontwikkelen verhaalbegrip;
  • Ze leren een chronologische bepalen in een verhaal (begin, midden, eind).

Samen een verhaal verzinnen stimuleert de mondelinge taalvaardigheid en begrijpend luisteren

Storytelling kan door 1 of 2 kinderen gespeeld worden. Als kinderen samen een verhaal verzinnen, moeten ze goed samenwerken. Ze moeten luisteren naar de ander en duidelijk verwoorden wat ze willen in het verhaal: In welke context speelt het verhaal zich af? Welke personen spelen een rol in het verhaal? Wat hebben deze personen aan? Welke emoties hebben zij? Het andere kind moet goed begrijpen welk verhaal hij/zij in gedachte heeft.

Babbelplaat
Met behulp van de blokjes op de HUB maken de allerjongsten een stilstaande voorstelling van één plaat. Ze kiezen de achtergrond, de personen en voorwerpen, zodat ze hiermee hun eigen verhaal aan de leerkracht of andere kinderen kunnen vertellen en aanwijzen.

Film of boek
Voor het maken van een filmverhaal gebruiken de kinderen een aantal scènes. In iedere scène kiezen ze de achtergrond, personen en voorwerpen. Hebben ze het verhaal bedacht? Dan nemen ze het filmverhaal op. De kinderen bewegen de personen en voorwerpen terwijl ze het verhaal vertellen. Ze nemen dus hun eigen stem op! Daarna bekijken ze hun eigen film in de bioscoop terug.

Wil jij Storytelling in de klas?

Bestel Rolf Connect Storytelling in de webshop.