Gepubliceerd op 23 januari 2023
Leestijd 5 min.

Ingrediënten van liedjes, versjes, gedichten en tegeltjeswijsheid zijn rijmwoorden. Spelen met deze woorden is niet alleen leuk, maar vooral heel leerzaam. Kinderen die spelen met rijmwoorden oefenen het fonologisch bewustzijn. Het gaat om het bewustzijn en besef dat een deel van het woord hetzelfde klinkt. Hoe? Dat vertelt Brenda van Rijn, projectmanager Rolf productontwikkeling, je in deze blog.

Rijmen is leuk!

Broek rijmt op koek en vier rijmt op spier. De laatste drie letters van deze woorden zijn hetzelfde: broek, koek en vier, spier. Door te spelen van rijmwoorden in verschillende situaties ontdekken kinderen rijmwoorden. Eenmaal aan het rijmen is stoppen lastig. Kinderen hebben plezier en passen het ook in het dagelijks leven toe. Tijdens een autorit hoor ik mijn nichtje rijmen: ‘ik zie een boom, dat rijmt op droom. Ik zie een bus, dat rijmt op klus.’

Leren Rijmen met Rolf More – Rijmend lopen

Brenda houdt zich dagelijks bezig met de ontwikkeling van educatieve materialen voor jonge kinderen. Samen met haar team ontstond het plan om rijmen te koppelen aan bewegend leren: Rolf More – Rijmend lopen. Brenda: “Door te bewegen zet je de motor van je hersenen aan, je brein gaat beter werken. Kinderen bewegen over  de mat op zoek naar foto’s, het brein koppelt de foto’s aan woorden die op elkaar rijmen. Peuters spelen samen op de mat en ontdekken en leren woorden (uitbreiden woordenschat). En met de inzet van de kaartenset vinden de kinderen 2 rijmwoorden op de mat en nog eens 2 rijmwoorden op de kaarten. Op de achterkant van de kaarten staat de woorden, waardoor dezelfde eindletters zichtbaar zijn.

Rijmend lopen

Spelvariant 1: Rijmelarij

Op de mat staan steeds twee foto’s die op elkaar rijmen. Kinderen spelen in tweetallen. De één kiest en benoemt een foto. Het andere kind zoekt de foto met het rijmwoord en gaat daarop staan. Samen rijmen de kinderen beide woorden, bijvoorbeeld gitaar & schaar, slang & tang.

Spelvariant 2: Rijmen doe je zo!

Gebruik de mat en kaartenset 1. Op de mat staan twee foto’s die op elkaar rijmen. De stapel fotokaarten bestaat uit nog twee woorden die hierop rijmen. Bijvoorbeeld: glijbaan & haan (mat), zwaan & maan (kaarten). De kinderen leggen op elke foto op de mat een kaart dat erop rijmt. Op deze manier worden alle foto’s op de mat bedekt met een kaart.

Benieuwd naar alle spelvormen?

Bekijk Rolf More – Rijmend lopen

Ook interessant voor jou