Herinner jij je de spelletjes die je thuis speelde: mens-erger-je-niet, vier op een rij of mastermind. En de spelletjes in de auto: ik zie, ik zie wat jij niet ziet of nummerborden zoeken. Spelletjes spelen is van alle leeftijden en je kunt ze overal spelen. Ook op school en het kinderdagverblijf spelen kinderen samen spelletjes. Ze hebben plezier én er wordt onbewust geleerd!
Bedenk eens in hoeveel spelletjes een dobbelsteen zit. Door het gebruiken van de dobbelsteen, tijdens het spel, leren kinderen in het domein rekenen. Bijvoorbeeld de doelen tellen van hoeveelheden, resultatief tellen of kleine hoeveelheid direct overzien. Een cijferdobbelsteen leert kinderen de vormen van de cijfersymbolen. Bij het gebruik van twee of meer dobbelstenen komen de bewerkingen erbij en eraf aan bod. Fijn om spelletjes met dobbelstenen in de kast te hebben staan.
Een spelletjes speel je meestal met twee of meer personen. Dat betekent samenwerken, luisteren naar elkaar en samen plezier maken. En er zijn nog meer sociaal-emotionele doelen die hierbij aan bod komen. Kinderen leren omgaan met winnen en verliezen, wat hen helpt om met teleurstellingen om te gaan in het echte leven. Door spelletjes te spelen in een gecontroleerde omgeving zoals de groep, kunnen kinderen op een veilige manier experimenteren met verschillende rollen en scenario’s.
Het plezier dat kinderen beleven aan spelletjes spelen mag niet onderschat worden. Wanneer kinderen plezier hebben, zijn ze betrokken en gemotiveerd om te leren. Dit maakt spelletjes een krachtig hulpmiddel in het onderwijs. Educatieve spelletjes, in het bijzonder, bieden de mogelijkheid om leren en spelen te combineren, waardoor kinderen leren zonder dat ze het doorhebben.
Het merk Rolf ken je natuurlijk. Maar wist je ook dat een Rolf ontwikkelteam al deze spellen ontwikkelt? Ieder jaar ontwikkelen ze nieuwe educatieve spelletjes voor kinderen tot 7 jaar. Elk spel heeft specifieke doelen of vaardigheden die kinderen leren. Staartjes meten bijvoorbeeld gaat over het leren van lengte doordat kinderen de staartjes van de muis vullen met kralen van 1, 2 of 3 centimeter. Het spel Red ons gaat over het milieu en de wereld, kinderen redden de vissen van het plastic in de zee. Met deze en andere Rolf spellen hebben kinderen natuurlijk ook veel plezier. Maar het ontwikkelen van een succesvol spel is niet alleen een kwestie van een goed idee, het vereist ook grondig testen in de praktijk.
Een aantal keer per jaar gaan de Rolf ontwikkelaars met nieuwe spellen of prototypes naar kinderdagverblijven en scholen. Zij gaan daar met kleine groepen kinderen de spellen spelen. Hierbij observeren zij de reacties van de kinderen, bekijken of het spel duidelijk genoeg is voor de kinderen en welke aanpassingen of verbeteringen nodig zijn. Vind je het leuk om mee te hieraan mee te werken met jouw groep? Laat het ons weten! Dan nemen we contact met je op. Samen kunnen we ervoor zorgen dat kinderen blijven leren terwijl ze spelen met de nieuwste ontwerpen.
"*" geeft vereiste velden aan