Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
Gepubliceerd op 06 september 2018 Leestijd 5 min.

De parel van... Sanne (leerkracht)

We scheurden koffiepads kapot en proefden stiekem gemalen koffie.

Sanne Rieschke – leerkracht groep 1/2 op Basisscshool Drakensteyn in Enschede – testte het spel 'Waar komt het vandaan?' van de Rolf groep

Wat is het?

In een gelakt houten kistje vind je 12 langwerpige kunststof stroken, 6 met groene en 6 met gele vakjes. Er zijn 36 kunststof kaartjes met afbeeldingen, 18 met groene en 18 met gele stippen.

Met dit spel leren kinderen (4-7 jaar):

  1. Nieuwe woorden kennen 
  2. De oorsprong van voedingsproducten en gebruiksvoorwerpen
  3. Ordenen in logische volgorde, van bron tot eindproduct
  4. Logisch nadenken en redeneren 

Zo speel je het: 

Om het spel in te leiden, laat je eerst de kinderen gedroogde theeblaadjes, koffieboontjes of een plukje schapenwol zien, voelen en ruiken. Ook boetseren met was of chocolademelk maken van cacao sluit mooi aan bij het spel… 

Een groepje van ca. 4 kinderen krijgt  6 langwerpige stroken met groene vakjes en de daarbij horende 18 losse kaartjes met groene stip. Een ander groepje krijgt de gele stroken en de kaartjes met de gele stippen.  

De kinderen mogen het eindproduct – bijvoorbeeld een stoel – eerst even goed bekijken. Daarna vraag je ze waar het vandaan komt. De kinderen sorteren de losse kaartjes die erbij horen – een boom, een gezaagde stam, planken – en proberen ze vervolgens in de goede volgorde te leggen.

Sanne Rieschke over ‘Waar komt het vandaan?’

Ontwikkelingsmateriaal in een houten kistje, altijd een pluspunt. Dit kistje voelt stevig aan en is mooi gelakt. Handig: de naam van het spel staat in vier talen op de deksel, inclusief een foto van het materiaal. Fijn ook dat er foto’s op de kaartjes staan, dat hebben we nog niet eerder gezien. “Alleen als juf zelf kaartjes maakt, maar dat is anders”, aldus een leerling. Voor een spel als dit zijn foto’s veel duidelijker dan tekeningen.

Instructie

Kinderen hebben bij dit spel instructie nodig. Het is leuk om er zelf een thema aan verbinden, maar dat hoeft niet. Ik wilde iets met het thema ‘winter’, dat was wel even zoeken. Ik vond een ingang toen ik de kaarten eens goed bekeek onder het genot van een kopje thee. Thee komt ook voor in de reeksen. En hé, bij thee hoort koffie en warme chocolademelk, heerlijk warme dranken voor in de winter!  

Leerling: “We bekeken een filmpje, knipten theezakjes open, scheurden koffiepads kapot en proefden stiekem gemalen koffie. Ook ontdekten we dat er koffiebonen in de koffieautomaat van de juffen zat. Ook die moesten we bekijken, voelen en ruiken.”

Herhalen in de kring

Ik koos elke keer twee of drie reeksen uit om te bespreken met de kinderen. De ene reeks was bekender voor ze dan de ander. Door echte materialen en producten te laten zien, groeide de betrokkenheid. Het is overigens een kleine moeite om materialen te vinden, veel heb je in de keuken, thuis of op school. We legden de reeksen samen in de kring. Telkens als er nieuwe reeksen bij kwamen, herhaalden we kort de voorgaande reeksen.

Vrij spelen

Toen kwam het moment om het spel tijdens het vrij spelen aan te bieden. Ik heb een paar kleuters in de klas die veel kennis hebben van de wereld om hen heen. Vooral deze kinderen stonden te trappelen om met het spel aan de slag te gaan. Eenmaal aan het spelen was het toch niet zo makkelijk. Sommige kaarten leken wel erg veel op elkaar. De kinderen wilden daarom graag de filmpjes die we bij elke reeks hadden gezien, nog een keer bekijken.”

Waar kun je deze parel vinden?      

Je vindt het spel ‘Waar komt het vandaan?’ gewoon in onze webshop.

Rolf: Waar komt het vandaan?

Rolf: Waar komt het vandaan?

Rolf: Waar komt het vandaan?

Rolf: Waar komt het vandaan?

Rolf: Waar komt het vandaan?

Rolf: Waar komt het vandaan?

Heb jij ons Parelboekje vol inspiratie voor de onderbouw al in huis?