Als pedagogisch medewerker of leerkracht in het basisonderwijs ben jij dagelijks bezig met het stimuleren van de creativiteit en taalontwikkeling van de kinderen. Een leuke manier om dit te doen, is door met de kinderen gedichten te maken. Gedichten zijn niet alleen een mooie manier om de verbeelding van kinderen te prikkelen, maar helpen ook om hun woordenschat en taalgevoel te vergroten. Maar hoe begin je daar nu mee? In deze blog geven we je praktische tips voor een eerste kennismaking met gedichten maken, zodat jij de kinderen kunt inspireren om zelf aan de slag te gaan!
Voordat je zelf met de kinderen gaat schrijven, is het goed om ze eerst te laten kennismaken met gedichten. Kies een paar eenvoudige, korte gedichten die passen bij de belevingswereld van de kinderen. Denk aan gedichten over dieren, seizoenen, of de natuur. Het voorlezen van gedichten zorgt ervoor dat de kinderen het ritme en klank van taal gaan herkennen, wat belangrijk is voor het maken van eigen gedichten.
Tip: Kies gedichten met herhalingen en ritmische patronen. Dit maakt het makkelijker voor kinderen om in het gedicht ‘mee te leven’.
Gedichten maken met kleuters draait vooral om het stimuleren van hun fantasie. Gebruik prikkels zoals een voorwerp, een afbeelding, of zelfs een geluid om de verbeelding van de kinderen op gang te brengen. Vraag hen bijvoorbeeld: “Wat zou een boom zeggen als hij zou kunnen praten?” of “Hoe klinkt de regen als hij op het dak tikt?”
Dit soort vragen zetten de kinderen aan het denken en helpen hen om hun eigen gedichten te vormen. Geef ze de ruimte om vrij te associëren en laat ze experimenteren met woorden.
Omdat kleuters nog in de ontwikkelingsfase van taal zijn, is het belangrijk om de abstracte vorm van gedichten toegankelijk te maken. Werk bijvoorbeeld met rijmwoorden of herhalende zinnen. Dit zorgt voor ritme en maakt het schrijven van een gedicht leuk en makkelijk.
Je kunt ook samen met de kinderen een eenvoudig gedicht maken over iets wat ze goed kennen, zoals een huisdier of een favoriete activiteit. Door het te koppelen aan hun dagelijkse ervaring, wordt het maken van een gedicht veel concreter.
Met kleuters werken visuele hulpmiddelen vaak beter dan enkel woorden. Denk aan kaarten met plaatjes, schrijfborden of tekeningen die je samen met de kinderen kunt maken. Deze hulpmiddelen helpen de kinderen om hun gedachten en ideeën visueel vast te leggen, wat vaak de creativiteit bevordert. Je kunt bijvoorbeeld met een tekening van een zon een gedicht maken over wat de zon doet. Een simpel vers kan er als volgt uitzien:
“De zon is warm,
de zon is fel,
de zon maakt alles mooi,
ook jij en ik.”
Gedichten maken hoeft niet altijd individueel. Kleuters vinden het vaak leuk om samen te werken. Je kunt met de kinderen in kleine groepjes werken om samen een gedicht te maken. Dit bevordert niet alleen de creativiteit, maar ook het samenwerken en het delen van ideeën. Maak het interactief en laat de kinderen beurtelings een regel toevoegen.
Als het gedicht af is, geef de kinderen de kans om hun werk te presenteren. Dit kan een echte boost geven aan hun zelfvertrouwen en trots. Organiseer bijvoorbeeld een klein “gedichtenfeest” waarin ieder kind zijn of haar gedicht mag voorlezen. Het delen van hun werk met anderen versterkt het plezier in taal en moedigt de kinderen aan om hun creativiteit verder te ontwikkelen.