Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 01 maart 2021 Leestijd 5 min.

Vraag het de expert

Breng kinderen in beweging met digitale media

Basisscholen en kinderopvang zijn terughoudend in de inzet van digitale media bij jonge kinderen. Toch staan de kinderen vaker en langer toe om met tablets en computers te spelen. Liever hebben we natuurlijk dat de kinderen iets anders doen, zoals lekker buitenspelen. Tijd om te laten zien dat spelen, leren en technologie ook heel goed samen kunnen gaan. Inzet van digitale media hoeft namelijk niet alleen te zorgen voor toename van schermtijd.

digitale media

Mediaopvoeding

Er is een terechte zorg in de hoeveelheid tijd die een kind doorbrengt met een tablet, achter de computer of voor de tv. Dit moet niet teveel zijn, want dan kan het schadelijk zijn voor de fysieke ontwikkeling. Het is belangrijk dat de media samen met een ouder, begeleider of leerkracht gebruikt worden. Die kan uitleggen wat er te zien en te beleven is. Dit geeft (talige) interactie en plezier, waardoor het kind ervan leert. Om media gericht te kunnen inzetten en te zorgen voor een leerervaring, is kennis nodig over de media zelf en de rol die media kunnen spelen, oftewel mediaopvoeding. Onder ‘mediaopvoeding’ verstaan we alle inspanningen van opvoeders, scholen en kinderopvang om kinderen te begeleiden zelfstandig en wijs om te kunnen gaan met digitale media (gamen, internetten e.d.).

Wil jij hulp bij mediaopvoeding?

Adviseurs van de Rolf groep staan jou en jouw organisatie graag bij, bij het verwerven van kennis en vaardigheden in het effectief inzetten en verantwoordelijk gebruiken van digitale media bij jonge kinderen. Neem contact met ons op >

Mediaspellen voor buiten

Digitale media kan juist zorgen voor meer beweging en interactie, betere hechting en leerrendement. Laat kinderen met een tablet naar buiten gaan en geef ze de opdracht alles te fotograferen wat te maken heeft met het thema ‘Lente’. Verken het ruige terrein om de school met Ruige Robot, de eerste programmeerbare robot geschikt om in alle omstandigheden buiten te gebruiken. Met de 3 snelheden die kinderen kunnen instellen rennen ze zich rot. Over ‘ren je rot’ gesproken; ook met Picoo kun je als deelnemer niet stil blijven zitten. Eén speler krijgt ’de bliksem’. Zijn Picoo wordt rood en gaat trillen. De andere spelers moeten de bliksem bliksemsnel zien af te pakken. Dit doen ze door dicht bij elkaar in de buurt te komen; dan springt de bliksem automatisch over. De speler die de bliksem heeft als de tijd om is wint. En zo wordt Picoo standaard geleverd met nog veel meer van dit soort games. Hierdoor raken de kinderen niet meer uitgespeeld. Helemaal terecht dat Picoo nu al is gekozen tot koningsspelenartikel van het jaar.

Geef leren een boost

Digitale leermiddelen kunnen aansluiten op verschillende (vak)gebieden en (leer)doelen en helpen kinderen om allerlei belangrijke vaardigheden te oefenen. Bovendien kan het combineren van een fysieke én digitale ervaring in één leermiddel juist een extra boost geven. Rolf Connect speelt hier slim op in. De Groeipuzzel, het Barcodespel, de HUB met Getalbegrip en rekenen, Coderen, Kleur en vorm, zijn voorbeelden van Rolf Connect-materialen waarbij fysieke en digitale leerprikkels elkaar versterken.

Meld je aan voor de netwerksessie over mediagebruik

In aanloop naar de Media Ukkie Dagen organiseert Netwerk Mediawijsheid een (gratis) netwerksessie over mediagebruik en hechting. De sessie vindt online plaats op 10 maart en is gericht op professionals die met kleine kinderen en/of hun ouders werken. Onderwijsadviseur Martijn Hermsen van de Rolf Groep is één van de aanwezige experts die in gesprek zal gaan over geschikte digitale media voor op de kinderdagopvang en basisscholen. Meld je aan en laat je inspireren >

Benieuwd naar de uitbreiding op fysiek leren?

Direct aan de slag gaan met Rolf connect?

Meer weten over mediagebruik en hechting?

Martijn Hermsen

Martijn Hermsen

Onderwijsadviseur

Onderwijsvernieuwing gaat hand in hand met de inzet van nieuwe technologieën. Martijn Hermsen laat digitale leermiddelen en technologische ontwikkelingsmaterialen aansluiten op de behoeften van de leerkracht en de belevingswereld van leerlingen. Martijn adviseert scholen omtrent de privacywetgeving en is gespecialiseerd in robotica, gamification, minecraft, programmeren en kunst- en cultuureducatie. Die combinatie biedt talloze mogelijkheden. Denk samen met hem na over een strategisch beleid en een schoolondernemingsplan waarin al deze facetten bijdragen aan onderwijsvernieuwing.