Gepubliceerd op 16 mei 2022 Leestijd 2 min.
Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 16 mei 2022 Leestijd 2 min.

Lees hier over het onderzoek door Stichting Cito!

Augmented Reality in het basisonderwijs. Wat levert het eigenlijk op?

Een levensechte wesp of astronaut in je groep met augmented reality maakt natuurlijk veel indruk op kinderen! Maar wat levert het eigenlijk op? Stichting Cito en de Rolf Groep hebben dit samen onderzocht. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan snel verder.

AR Les over kernenergie

Ruim 160 kinderen uit groep 7 en 8 deden mee aan dit onderzoek. Ze maakten kennis met Augmented Reality tijdens een AR-les over duurzame energie. Zowel de leerkrachten als de kinderen waren erg enthousiast over de AR-les. De leerkrachten zijn het met elkaar eens dat ze voor de inzet van AR zijn in hun lessen.  

Aan de andere kant zagen de onderzoekers dat het gebruik van AR in de klas zich nog in een beginfase bevindt. Waarschijnlijk scoorden ze op de toetsvragen daarom net een puntje lager dan de kinderen die de les zonder AR volgden.  

Resultaten van het onderzoek

We hebben de belangrijkste resultaten van het onderzoek voor je op een rijtje gezet.

  • Augmented Reality maakt kinderen enthousiast. 
  • Leerkrachten zijn voor de inzet van AR en beschrijven AR als een aantrekkelijke en interactieve werkvorm.  
  • De kinderen beoordelen de AR-les met een 7,2.  
  • 40% van de kinderen moet wennen aan het werken met de AR-app door de nieuwe techniek. Dit biedt mooie inzichten voor de doorontwikkeling van deze veelbelovende techniek. 

Ben jij na dit onderzoek overtuigd van de voordelen van AR? Bekijk dan ons aanbod AR lessen in de webshop!