Gepubliceerd op 24 juni 2025
Leestijd 5 min.

Zitten er kinderen in je klas die lezen maar niks vinden? Of bij wie de leesvaardigheid nauwelijks vooruitgaat? Met deze 3 tips haal je volgend schooljaar méér uit jouw jonge lezers.

Tip 1: Kies voor rijke teksten

Als een tekst aanspreekt, zie je dat meteen: kinderen worden nieuwsgierig en willen doorlezen. Dát is de kracht van rijke teksten. Ze bieden afwisseling, verbinden bekende en nieuwe informatie en geven de leesontwikkeling van kinderen een stevige impuls.

Verarmde teksten missen die gelaagdheid. Kinderen leren er minder van, lezen met minder plezier en misschien wel het belangrijkste: ze blijven hangen op hun niveau. Wil je dat leerlingen écht goed leren lezen? En dat ze er plezier in krijgen en houden? Bied dan de juiste teksten aan.

Wat rijke teksten opleveren >

Tip 2: Houd vast aan je methode

Steeds meer scholen kiezen voor vrij lezen en laten hun methode los. Maar zonder methode mis je structuur. Vooral de instructie bij technisch lezen schiet er dan vaak bij in, en dat terwijl juist die instructie cruciaal is.

In groep 3 is expliciete instructie bij technisch lezen meestal nog vanzelfsprekend. Maar ook daarna hebben kinderen die begeleiding nodig. Niet voor niets zie je na de zomervakantie vaak een leesdip: sommige kinderen lezen plots minder vloeiend. Om hun niveau weer op te krikken, is gerichte instructie nodig. Want die lastige klanken en lettercombinaties… Hoe zat het daar ook alweer mee?

Zonder methode moet je als leerkracht precies weten hoe je een leerlijn technisch kunt opstellen. Een goede leesmethode biedt een stevige basis, waarmee je leerlingen echt verder helpt.

Lees hier waarom een methode onmisbaar is >

Tip 3: Effectief vóór leuk

Natuurlijk mag een leesles leuk zijn. Maar ‘leuk’ is geen doel op zich. Als de nadruk te veel op vermaak komt te liggen, raken vooral zwakkere lezers het spoor bijster.

Een goede methode zorgt voor duidelijke instructie, begrip van teksten én voldoende aandacht voor technisch lezen – ook in de bovenbouw. Natuurlijk is zo’n methode óók aantrekkelijk voor kinderen. Maar het doel blijft: beter leren lezen. Plezier is het middel, niet het doel.

Waar let je op bij het kiezen van een nieuwe methode? >

Kies wat werkt

Goed leesonderwijs vraagt om meer dan een leuk boek en een creatieve opdracht. Kies voor een methode met rijke teksten, duidelijke instructie, een heldere leerlijn en ruimte voor differentiatie. Zo help je álle leerlingen vooruit.

Atlantis: bewezen effectief 

Met Atlantis geef je gestructureerde leeslessen die ook aantrekkelijk zijn voor leerlingen. Leerkrachten zijn enthousiast: kinderen lezen met plezier en maken volop leeskilometers. Probeer het zelf!

Bekijk Atlantis zonder verplichtingen

Nieuw: Atlantis Start voor groep 3!