De Drentse Hoek is een openbare school in het zuidwesten van Den Haag, in een buurt waarvan de straatnamen verwijzen naar plaatsen in Drenthe. Alle leerkrachten zetten zich in voor kwalitatief goed onderwijs. “Dat is niet voor niets”, verklaart directeur Jordy Verheij. “De wijk is in de jaren ’50 gebouwd voor gezinnen die recht hadden op een sociale huurwoning. Om deze kinderen de allerbeste kansen op een goede toekomst te geven, was de focus van het begin af aan gericht op een hoge kwaliteit van het leren.”
De school is klein en kent, net als veel andere scholen in Den Haag, een aanmeldplafond. Met ruim 230 leerlingen verdeeld over acht groepen heerst hier de gemoedelijke sfeer van een dorpsschool. Maar wel een dorpsschool die bekendstaat om een hoge uitstroom. En ook al is wijk veranderd, nog steeds staat de school voor een hoge kwaliteit van onderwijs. Bij alles wat nieuw is maken de leerkrachten de afweging: is dit effectief en draagt het wezenlijk bij aan het leren? Jordy: “Zo blijven we een aantrekkelijke school die kinderen de beste kansen geeft. ”
Het schoolplein stond lange tijd in schril contrast met de mooie doelstelling waar de school voor staat. Er lagen tegels, er was een zandbak en er stond een boom. Jordy: “Dat was het wel zo’n beetje. Het was eigenlijk een grijs geheel, totaal niet uitnodigend. Alleen de kinderen die van voetballen houden kwamen echt aan hun trekken. Eigenlijk was dat niet eens zo’n groot probleem, want we hebben hier een prachtige speeltuin naast de deur, waar de kinderen ook altijd terecht kunnen. Maar je wil er als school voor alle kinderen zijn. Bovendien wilden we de buurt verlossen van het balletje trappen tegen de muur, dat veroorzaakte geluidsoverlast.” Toen het plein was afgeschreven en er budget vrijkwam, besloot de school te investeren in een make-over. “Niet alleen voor die lawaaiige voetballertjes, maar voor álle kinderen. Omdat we nog wat extra reserves hadden, konden we flink uitpakken.”
Het doel was dus duidelijk: de buitenruimte moest voor alle kinderen iets te bieden hebben. Er werd gedacht aan een uitdagende, afwisselende omgeving waarin ze echt tot spelen konden komen. Maar wat wilden de kinderen zelf? Jordy: “Dat was een interessante vraag. Je kunt wel van alles bedenken, maar het is natuurlijk veel beter als de kinderen kunnen meebeslissen. Daarom hebben we alle klassen gevraagd om met voorstellen te komen. Sommige klassen maakten maquettes, andere leverden een wensenlijst aan die ze op basis van gesprekken hadden opgesteld. Uiteindelijk zijn er werkgroepjes gemaakt met leerlingen, de gymleraar en andere leerkrachten, zodat de stem van kinderen uit alle leeftijdsgroepen echt mee zou tellen. Wat duidelijk opviel: het moest iets anders worden dan de grote speeltuin naast de school. Daar vind je veel hout, gras en bomen. Ons plein moest niet een kopie daarvan worden. En vooral heel veel speelruimte bieden.”
De Rolf groep was al vanaf het begin betrokken bij het project. Ze hadden al wat gedaan voor scholen in de buurt, en daar waren de leerkrachten van De Drentse Hoek enthousiast over. Jordy: “Het eerste gesprek was zo prettig, dat we niet verder zijn gaan zoeken, maar meteen besloten om met de Rolf groep verder te gaan. Onze accountmanager, Nicoline Timmerman, begreep precies wat de kinderen wilden en zag samen met leverancier VrienDD scherp hoe het beter kon. Een lastig obstakel bijvoorbeeld was de gewenste voetbalkooi. Die moest best groot zijn en daarom midden op het plein komen, anders zou het niet passen. Dat betekende dus dat alles daaromheen moest worden geplaatst. Dat was nog een hele puzzel, waar VrienDD gelukkig goede ideeën voor had.”
Toen alle keuzes waren gemaakt, bleek dat het veel te duur zou worden. Jordy: “Veiligheid gaat voor alles, en daar hangt een prijskaartje aan. Dat realiseer je je vooraf eigenlijk niet.” Een en ander moest dus worden geschrapt, en ook daarbij kwam de expertise van VrienDD de school te hulp. “Zij zijn goed in het schrappen van kosten zonder dat je hele plan onderuit gaat. Uiteindelijk werd het bewegingsparcours wat kleiner, kwamen er speeltoestellen met wat minder mogelijkheden en hebben we niet alle tegels vervangen.” De uitgangspunten van De Drentse Hoek zijn onverminderd overeind gebleven:
Het resultaat is fantastisch. Dat vinden niet alleen de kinderen en leerkrachten, ook de ouders en de buurtbewoners zijn enthousiast. Er wordt na schooltijd intensief gebruikgemaakt van het plein, dat door de week tot 19:00 uur toegankelijk is. Jordy: “Daarna doet de schoonmaker het hek dicht, zodat de buurt geen overlast ervaart. Maar daar is sowieso geen sprake van. Hier komen geen hangjongeren op af. Het enige wat een keer heeft plaatsgevonden is dat een stel ouders met hun kinderen over het hek zijn geklommen om samen te spelen. Nou, dat is voor ons een signaal dat we het goed hebben aangepakt. Het is echt een fijn en kleurrijk geheel geworden. We hebben in navolging van het nieuwe plein ook meer kleur aan ons logo toegevoegd. Je kunt wel stellen dat de hele school is opgevrolijkt!”
We denken graag met je mee. Samen creëren we een aantrekkelijke buitenruimte die opvallend goed bij de identiteit van je school of kinderopvangorganisatie past. En die absoluut de WOW-factor heeft!