Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 31 augustus 2020 Leestijd 3 min.

Lotjes Wereld

Weetjes over tijd

Wie geen gevoel voor tijd ontwikkelt, ervaart later moeite met kloktijd. Te laat komen, afspraken vergeten, werk niet op tijd af hebben, moeite hebben om een verhaal chronologisch te vertellen, moeite met begrijpend lezen, moeite met plannen en inschatten van de tijd die je nodig hebt om iets te maken.

Innerlijke klokDe tijd vliegt, de tijd kruipt 

Als we ons afsluiten van de wereld om ons heen en in onze gedachten blijven hangen, gaat de tijd snel. Als we ons verbinden met de wereld en het huidige moment dan vertraagt de tijd, we zijn in het nu. Eigenlijk is er alleen ‘hier en nu’ maar zijn we vaak bezig met denken aan het verleden of de toekomst.

Voor jonge kinderen die alles voor het eerst meemaken en onderzoeken, wat een vlinder is, hoe een steentje voelt, lijkt de tijd trager te gaan.

De innerlijke klok is dus iets wat door iedereen verschillend wordt beleefd. Ook door kinderen.  Als we hier rekening mee houden als we kinderen begeleiden dan kun je dromers helpen om hun taak af te krijgen en kun je drukke kinderen helpen het rustiger aan te doen.

Energiemeter

Dat doen we door het individuele innerlijke beleven van energie en tijd te visualiseren als een energiemeter en we leren kinderen zichzelf een plek te geven op de meter met als doel een taak binnen de gestelde tijd af te krijgen.

We ondervinden eerst op een kinesthetische manier wat de kleuren en cijfers op de energiemeter betekenen. Neem de kinderen en een grote energiemeter mee naar de speelplaats of gymzaal.

  • We staan samen stil op nummer 1.
  • In stand 2 lopen we in slow motion. Telkens we een stap zetten op de meter gaan we ook iets sneller bewegen.
  • Bij stand 3 beweeg je bijvoorbeeld zoals je in een museum zou lopen.
  • 4 – 5 en 6 gaan we stappen, telkens iets sneller.
  • Bij stand 7 beginnen we te joggen
  • Stand 10 is de allersnelste, de sprint! Stop!

Doe nu de oefening andersom begin met sprinten en eindig in slow motion. Nu begrijpen de kinderen de betekenis van de kleuren en cijfers.

Van werkstress naar innerlijke rust

Van 7 tot 10 is het druk, als je je daar bevindt moet je rustiger worden, want nu heb je voor je gevoel minder tijd, en dat geeft stress. Zit je tussen 1 en 3 dan ben je rustig en heb je het gevoel veel tijd te hebben, maar let op dat je taak op tijd afraakt. Tussen 4-6 heb je net voldoende energie om je taak te doen. Voel je spanning, onrust, probeer dan je energie lager te krijgen.
Op die manier krijgen kinderen innerlijke rust in plaats van werkstress.

Nog meer inspiratie gezocht? 

‘Eerste hulp bij tijd’ helpt kinderen beter omgaan met alle aspecten van tijd en werkt in stappen naar de kloktijd. Vol leuke spellen en activiteiten en met een placemat als geheugensteuntje bij kloklezen of klokkijken en als oefenblad voor de basisbegrippen.