Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 09 mei 2019 Leestijd 5 min.

Vraag het de expert

Hoe geef je efficiënt instructie aan een groep kinderen met verschillende leesniveaus?

Veel leerkrachten herkennen dit: binnen een groep leert het ene kind veel sneller lezen dan het andere. Vooral in combinatieklassen zijn de niveauverschillen groot. Instructie geven aan de ene groep terwijl de andere groep zelfstandig werkt, is een oplossing waar niet iedereen gelukkig mee is: het benadrukt de verschillen tussen leerlingen en het is bovendien onrustig.

Het antwoord komt van Dick Loeve, voormalig onderwijzer, auteur van leesmethodes en nu uitgever bij – en eigenaar van – Educatieve Uitgeverij Delubas.

‘Kinderen aan het lezen krijgen en houden is mijn grootste uitdaging. Makkelijk is dat niet, want de AVI-niveaus lopen vaak erg uiteen, zeker in een combinatiegroep. Met onze methode Atlantis staan leesbevordering en leesplezier voorop. Het is een unieke leerlijn technisch lezen waarin we vergelijkbare leesmoeilijkheden van verschillende AVI-niveaus combineren in één les, zodat je slechts één instructie hoeft te geven. Dit voorkomt dat leerlingen zich ‘minder’ voelen omdat ze langzamer leren en zorgt bovendien voor meer rust in de klas én meer gemak voor jou als leerkracht.’

Samen leren, maar wel op je eigen niveau

Als voorbeeld noemt Dick een les over samenstellingen. ‘In groep 4 komen dan woorden als rugtas (AVI-E3), tandenborstel (E4) en fotoalbum (E5) aan de orde. Deze woorden horen allemaal bij hetzelfde woordtype. Je geeft in dit geval één instructie over het lezen van samenstellingen die relevant is voor je leerlingen op AVI-E3 tot en met E5. Zo leer je samen op je eigen niveau, ook in combinatiegroepen.’

Eigen keuzes maken

De kinderen mogen in Atlantis vaak zelf kiezen wélke tekst ze lezen, hun eigen interesse is leidend. Er staan daarom veel verschillende soorten teksten in de leesboeken: van verhalen tot krantenberichten en van theaterleesteksten tot mailtjes. Dick: ‘Doordat de teksten inhoudelijk wel bij elkaar aansluiten, kunnen de kinderen toch dezelfde opdrachten maken. De teksten verschillen daarnaast ook van leesniveau. Zo differentiëren we ook hier, zonder dat kinderen dat bewust zo ervaren.’

Extra: leesplezierlessen voor alle niveaus

Het leesvuur wordt aangewakkerd met speciale leesplezierlessen. Elk blok staat er in die lessen een voorleesboek van een bekende auteur in de schijnwerpers. Aan de hand van dat voorleesboek verkennen de kinderen hun eigen leesboeken. Dick: ‘Zo maken kinderen kennis met allerlei auteurs, illustratoren en soorten boeken. Ze wisselen leestips uit en kiezen zelf wat voor boek ze lezen: een leesboek, informatief boek, stripboek, een moeilijker of juist makkelijker boek… In de leesplezierlessen zijn niveauverschillen dus ook geen probleem.

Ook voor zorgleerlingen

Met pre-teaching blokken en de pre-teaching software biedt Atlantis een compleet programma voor zorgleerlingen. Tijdens de pre-teaching gaan deze kinderen op speelse en interactieve wijze aan de slag met de doelwoorden en teksten uit de lessen. Dankzij deze voorbereiding slaat de instructie tijdens de les beter aan, waardoor de kinderen goed kunnen meedoen en sneller vooruitgang boeken.

Meer weten over Atlantis?

Bekijk het uitgebreide methodemagazine, of vraag kosteloos een zichtzending aan.

Atlantismateriaal bestellen?

Meer leren over  begrijpend lezen? Volg dan onze cursus ‘Close Reading’.