Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 03 februari 2021 Leestijd min.

Vraag het de expert

Hoe houd ik in deze Coronaperiode zicht op het sociaal-emotioneel welbevinden van mijn leerlingen?

Het is bijna zover, de basisscholen gaan volgende week weer open. Na een tweede periode van thuisonderwijs is het lastig om te zien wat de impact is geweest op het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen. De volgende vraag is daarom ontzettend actueel: “Hoe houd ik in deze Coronaperiode zicht op het sociaal-emotioneel welbevinden van mijn leerlingen?”

talentmeting

Lidy Tegenbosch, onderwijsadviseur van Talentenkompas iScreen geeft antwoord op deze vraag. Lidy: “Het is duidelijk dat de veranderingen van de afgelopen maanden en het thuisonderwijs een enorme impact hebben. Op leerkrachten, ouders én kinderen.

Ik hoor dat ouders zich tekort voelden schieten vanwege werk in combinatie met kinderen, leerkrachten die de fysieke aanwezigheid van leerlingen misten en leerlingen die het naar school gaan misten. Helemaal voor leerlingen van groep 7 en 8 zijn alle veranderingen ingewikkeld, omdat voor hen het kiezen van een passende vervolgopleiding steeds dichterbij komt.

Het blijkt lastig voor leerkrachten om in deze tijden zicht te houden op het sociaal-emotioneel welbevinden van hun leerlingen. Hoe zit een leerling ècht in zijn of haar vel? Ieder kind is anders en reageert anders op de corona-veranderingen. Wat is de impact van de thuissituatie geweest? Dit zijn ingewikkelde vragen, waarop het vinden van antwoorden erg lastig kan zijn.

Een betrouwbaar en valide meetinstrument omtrent sociaal-emotioneel welbevinden kan hier uitkomst voor bieden. De Talentenkompas Talentmeting is zo’n meetinstrument. De leerling kan online vragenlijsten invullen (COTAN geregistreerd) en de uitslag geeft weer hoe het kind zich voelt. Het wordt daarmee inzichtelijk waar de behoeftes van de leerling liggen, waar je als leerkracht op in kan spelen. Bijvoorbeeld door afstemming van het lesaanbod of door het gesprek aan te gaan met zowel leerling als ouder/verzorger. Zo wordt er gewerkt naar het gemeenschappelijke doel: zorgen dat de leerling zich goed voelt en volop kan ontwikkelen.”

"Het blijkt lastig voor leerkrachten om in deze tijden zicht te houden op het sociaal-emotioneel welbevinden van hun leerlingen."
Expert Lidy Tegenbosch, onderwijsadviseur van Talentenkompas iScreen

Hoe werkt het?

Sluit een apparaat aan op internet, log in op onze website en vul de vragenlijsten in, dat is alles. Een begeleidend leerkracht krijgt uitleg en oefening online om te leren hoe je de resultaten moet interpreteren en kan gebruiken.

Dieper ingaan op identiteitsontwikkeling

De Talentmeting is onderdeel van Talentenkompas, een onderwijsmethodiek die bestaat uit 10 lessen. De methode kan zowel klassikaal als individueel worden ingezet. In de lessen wordt dieper ingegaan op talenten, persoonlijke eigenschappen, voorkeuren en interesses van leerlingen. Vragen als: ‘Wie ben ik?’ ‘Wat vind ik belangrijk?’ ‘Waar liggen mijn talenten?’ komen allemaal aan bod middels verschillende opdrachten, waarbij zowel de school- als thuisomgeving wordt betrokken.

Wil je meer weten? Bekijk de website van talentkompas. Of neem contact met ons op via info@talentenkompas.nl

In deze corona-tijd denken we graag met je mee!

Lidy Tegenbosch

Lidy Tegenbosch

Onderwijsadviseur van Talentenkompas iScreen