Gepubliceerd op 7 november 2024
Leestijd 5 min.

Rijmen is niet alleen leuk, maar ook een krachtig middel om kinderen te ondersteunen in hun taalontwikkeling. Door spelenderwijs te rijmen oefenen kinderen hun fonologisch bewustzijn – het vermogen om klanken en woorden te herkennen en ermee te spelen. Maar wist je dat je rijmen nóg effectiever kunt maken door het te combineren met beweging? In deze blog lees je hoe je kinderen enthousiast kunt maken voor rijmen én ze tegelijkertijd in beweging brengt.

Waarom is rijmen zo belangrijk?

Fonologisch bewustzijn is een cruciale bouwsteen voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Het helpt hen klanken te onderscheiden, te herkennen welke delen van een woord hetzelfde klinken en uiteindelijk letters en woorden te koppelen. Dit vormt de basis voor later leren lezen en spellen.

Rijmen is daarbij een laagdrempelige en speelse manier om met taal bezig te zijn. Het stimuleert creativiteit en geeft kinderen plezier in taal. Denk maar aan simpele voorbeelden: kat rijmt op mat en stoel rijmt op koel. Het benoemen en herkennen van overeenkomsten in klanken maakt taal toegankelijk en uitnodigend.

Rijmen en bewegen: een gouden duo

Beweging speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Als kinderen bewegen, wordt hun brein actief, waardoor ze beter leren en informatie sneller opslaan. Het combineren van rijmen met bewegen biedt dan ook een dubbele kans: je stimuleert niet alleen de taalontwikkeling, maar ook de motorische vaardigheden.

Wij hebben dit principe toegepast in het ontwikkelingsmateriaal Rolf More – Rijmend lopen. Deze educatieve activiteit combineert bewegen met taal, waardoor kinderen spelenderwijs rijmwoorden leren en hun woordenschat uitbreiden.

Rijmend lopen

Hoe werkt Rolf More – Rijmend lopen?

De activiteit bestaat uit een grote mat met afbeeldingen en een set fotokaarten. Kinderen bewegen over de mat en zoeken foto’s die op elkaar rijmen. Ze koppelen de juiste kaarten aan elkaar en benoemen de woorden. Dit doen ze vaak samen, waardoor ook samenwerking en sociaal leren worden gestimuleerd.

Een voorbeeld: op de mat staan afbeeldingen van een glijbaan en een haan. De kinderen zoeken vervolgens bijpassende kaarten, zoals maan en zwaan, en leggen deze bij de juiste foto’s. Terwijl ze actief bezig zijn, spelen ze met taal én leren ze nieuwe woorden.

Praktische ideeën om zelf aan de slag te gaan

Je kunt rijmen op allerlei manieren inzetten, ook zonder speciale materialen. Hier zijn een paar ideeën om beweging en rijmen te combineren:

  1. Rijmestafette
    Zet twee rijen met kaarten neer in de gymzaal of buiten. Laat kinderen rennen naar een kaart, het woord hardop benoemen en een ander woord bedenken dat erop rijmt. Bijvoorbeeld: huis – muis.
  2. Rijmend springen
    Leg hoepels op de grond met afbeeldingen van rijmwoorden. Laat kinderen van hoepel naar hoepel springen en het juiste rijmwoord benoemen.
  3. Rijmzoektocht
    Verstop afbeeldingen of woorden door het lokaal en geef kinderen opdrachten zoals: Zoek iets dat rijmt op ‘boon’! Zodra ze het woord vinden, benoemen ze het en bedenken ze nog een extra rijmwoord.

Het effect van spelenderwijs leren

Door rijmen te combineren met beweging, maak je leren interactief en leuk. Het zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn, actief meedoen en spelenderwijs leren. Bovendien draagt het bij aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling doordat ze vaak samenwerken en elkaar helpen tijdens de activiteiten.

Klaar om te rijmen?

Wil je meer ontdekken over hoe je rijmen en bewegen kunt combineren? Neem een kijkje bij onze materialen, zoals Rolf More – Rijmend lopen, en ontdek hoe je kinderen kunt inspireren om met taal én beweging aan de slag te gaan.

Ontdek alle rijmproducten