Muziek is iets waar veel kinderen enorm van genieten. Waar sommige pedagogisch medewerkers of leerkrachten soms met wat schroom een lied inzetten, zingen kinderen onbeschaamd en uit volle borst mee. Muziek is een welkome en ontspannen afwisseling op de dagelijkse dosis taal en rekenen. Maar waarom is het dan soms best lastig om muziek een vaste plek te geven in je onderwijs? En hoe behaal je de muziekdoelen?
Muziek is een krachtig middel in de ontwikkeling van jonge kinderen. Het stimuleert hun taalontwikkeling, vooral als ze meezingen en naar liedjes luisteren. Door muziek gaan kinderen ook bewegen; dansen en klappen helpt hen hun motoriek te ontwikkelen. En niet te vergeten, muziek helpt kinderen om emoties te uiten en te verwerken. Kortom: muziek is niet alleen een leuke bezigheid, maar een belangrijk onderdeel van hun leerproces. In deze blog gaan we dieper in op muziek en hoe je dit mooie vak eenvoudig integreert in je onderwijs. Want met een klinkend plan geef jij straks de mooiste muzieklessen!
Als je werkt met jonge kinderen, zing je waarschijnlijk al vaak korte liedjes gedurende de dag. Maar muziek is zoveel meer dan alleen liedjes zingen! Duik dus goed in de muziekdoelen. Wat zouden de kinderen moeten kennen en kunnen? Weten wat de verwachting is, geeft al overzicht en grip op de situatie.
Neem vervolgens je muziekmethode erbij, als je die hebt. Ga anders op zoek naar andere bronnen. Doe dit eventueel samen met je collega(’s). Zoek activiteiten die aansluiten bij de doelen en plan ze in je lesschema. Plan het liefst zo ver mogelijk vooruit, zodat je een doorgaande lijn voor jezelf creëert. Zorg ervoor dat je plan uitvoerbaar is, dus neem de tijd voor je lessen en zorg dat je genoeg herhaling incalculeert. Als je eenmaal een goed schema hebt liggen, is de kans veel groter dat je je daar ook aan houdt.
Betrek kinderen ook bij het invullen van het lesprogramma. Zijn er dingen die ze graag willen ontdekken of leren? Bepaalde muziekinstrumenten, of liedjes? Inventariseer en onderzoek de mogelijkheden. Zo worden de muzieklessen nog leuker!
Er zullen in je groep, of in andere (hogere) groepen misschien kinderen zijn die op muziekles zitten. Vraag hen om hun muziekinstrument mee naar school te nemen en er iets over te vertellen. Een kleine muzikale voordracht mag hierbij natuurlijk niet ontbreken. Win-win, want het kind groeit van deze ervaring en de groep heeft met veel plezier nieuwe kennis opgedaan!
Klink jij misschien niet als een nachtegaal bij het zingen van dat ene lied, of kun je de blokfluit niet bespelen die bij een les hoort? Vraag eens rond bij je collega’s! Misschien hebben zij de talenten die jij mist, en vinden ze het geweldig om de activiteit van je over te nemen. Jij kunt op jouw beurt dan weer een les in hun groep overnemen, waar jij goed in bent.
Je kunt ook verder kijken dan de grenzen van het gebouw. Zijn er ouders, andere begenadigde muziekliefhebbers of zelfs -professionals in de buurt? Nodig ze dan uit om een gastles te komen geven! Het is natuurlijk het leukst als er een demonstratie bij gegeven wordt, of de mogelijkheid voor kinderen om zelf het instrument te bespelen.
Denk hiervoor ook aan de muziekvereniging in je dorp of stad. Misschien vinden zij het interessant om een aandeel te hebben in jullie muziekonderwijs, met als beloning een toename in het aantal leden. Mooie bijkomstigheid: waarschijnlijk kun je door de samenwerking met een muziekvereniging tegemoet komen aan wensen die de kinderen eerder uitgesproken hebben. De muziekschool kan bijvoorbeeld een bepaald soort muziekinstrumenten meenemen en hier les in geven. Onderzoek ook gemeentelijke subsidies die soms gegeven worden om zulke initiatieven te stimuleren!
Of het nu een eenvoudige les is, of één met gasten: zorg dat iedere les een feestje is! Doe zelf enthousiast en actief mee. Niet alleen de kinderen, maar ook jij krijgt op deze manier extra veel plezier in de lessen. Weer een reden om consequent te zijn in het geven van muziekles!
Als kers op de taart kun je aan het eind van het jaar een laagdrempelig muziekvariété organiseren in de opvang of school. Alle kinderen kunnen een aandeel hebben: denk aan het (samen) zingen van een lied, het bespelen van een instrument of het vertellen over iets dat ze geleerd hebben. Familie en andere geïnteresseerden worden op de hoogte gebracht met een mooie, zelfgemaakte uitnodiging.
Een voordeel is dat je niet zoveel hoeft te regelen voor het variété, want met je eerder gemaakte lesplan heb je ervoor gezorgd dat de kinderen alles al kennen en kunnen. Ze zullen hun kunsten met veel enthousiasme, net als echte artiesten, opvoeren voor hun publiek!