Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 23 januari 2018 Leestijd 1 min.

Leermiddel in 1 minuut

Wereldoriëntatie van Blink, verrassende invalshoeken

Iedere les anders is anders, heeft een andere invalshoek, een andere onderzoeksvraag en ook andere werkvormen en opdrachten die daarbij passen.

Wat vind jij het meest bijzondere uit jouw lesmethoden?

Iedere les anders is anders. Kinderen weten van tevoren niet precies wat ze in de les gaan doen. Doordat we de vaste werkwijze van tekstverklaren loslaten, wordt het spannender en worden ze veel meer geprikkeld om iets te weten te komen.

We hebben een les waarbij kinderen een mini Mars en mini Snicker tegen elkaar laten botsen en zo  kunnen zien hoe een berg ontstaat.

En in andere les gaan kinderen bijvoorbeeld een stoel maken van kranten en al doende uitvinden wat een driehoeksverbinding en buisconstructie is. Iets blijft pas echt goed hangen als je het zelf hebt ervaren en hebt gedaan. En hoe we onze lessen afsluiten vind ik ook sterk. Altijd met een expliciet ‘en dus’ moment waarop de leerkracht met behulp van het digibord het geleerde samenvat en daarmee bekrachtigt. Zo maken we de les rond.

‘Iets blijft pas echt goed hangen als je het zelf hebt ervaren en hebt gedaan’

 

Om tot verrassende invalshoeken, werken we voor ieder thema met experts van buiten.

Zo hebben we bijvoorbeeld samengewerkt met een klimaatwetenschapper, een sport-fysiotherapeut en een Amerika-correspondent. En we laten ons ook sturen door de ideeën van kinderen – tenslotte ook experts. Zo hadden wij ooit bedacht om iets te doen met een bekende voetballer als persoon bij een thema rond het lichaam en voeding. De kinderen wilden echter liever meer weten over een gehandicapte sporter. We hebben daarom een thema gemaakt met een paralympische sporter; een skiër die vertelt wat er allemaal komt kijken bij een leven als topsporter.

Wat inspireert jou?

De echte wereld inspireert mij. Ik ga regelmatig naar tentoonstellingen en kijk veel documentaires. Dat doe ik omdat ik het zelf interessant vind, maar ik kan het vaak ook goed gebruiken om echte voorbeelden in te brengen in het lesmateriaal. De Keuringsdienst van Waarde vind ik bijvoorbeeld een heel goed programma – echt onderzoekend, en met humor – en dit inspireerde ons om een les te maken waar kinderen gaan uitzoeken wat er in een kroket zit en daarvoor verschillende etiketten gaan bekijken. Alle kennis is er al, er is al zoveel door andere mensen uitgezocht.

Waar kunnen mensen verder kijken?

Op de website van Blink kun je je aanmelden voor gratis proeflessen, voor zowel Blink Wereld – vakgericht als Blink Wereld – geïntegreerd.