Al jaren is het gemotiveerd houden van leerlingen een uitdaging voor het onderwijs. Hierdoor wordt gamification in het onderwijs steeds belangrijker. Door het gebruik van gamification vergroot je de betrokkenheid en motivatie van leerlingen. We geven je 6 voorbeelden om gamification in de les toe te passen.
Gamification staat voor ‘het hergebruiken van game-elementen in een niet-game omgeving.’ Met gamification gebruik je spelelementen in het onderwijs om leerlingen beter te laten leren. Hierbij kun je denken aan raadsels, beloningen, opdrachtkaarten of lastige spelregels. Gamification is een set van activiteiten en processen om problemen op te lossen door eigenschappen van game elementen toe te passen.
Leerlingen vinden lessen met spelelementen leuk en uitdagend. Uit onderzoek van Kennisrotonde blijkt dat het gebruik van game-elementen in je les leidt tot meer betrokkenheid en motivatie van leerlingen. Ook zorgt het voor sociale interactie; het is leuk om samen met andere leerlingen met de lesstof bezig te gaan. Hierdoor verschuift de associatie met leren van bijvoorbeeld saaie en onaantrekkelijke taken naar taken met plezier! Daarom wordt gamification in het onderwijs steeds belangrijker.
Je kunt op verschillende manieren spelelementen in je les toepassen. Afhankelijk van de doelen, mogelijkheden, je ervaring en de leerlingen ontwerp je als leerkracht de werkvormen. Waarschijnlijk heb je onbewust al eens gebruik gemaakt van gamification in het onderwijs. Veel leerkrachten maken bijvoorbeeld gebruik van bonuspunten (spelelement). Het toepassen van gamification in het onderwijs hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn!
Wil jij gamification in de klas toepassen? Bekijk dan de volgende lesmaterialen:
The Gamer: een vloerinstallatie op zonne-energie die is ontworpen voor speelplaatsen op de basisschool. Het is een ideaal hulpmiddel voor gamification, omdat het wel 10 spellen bevat die verschillende vaardigheden van de studenten vereisen, zoals geheugen, wiskunde en coördinatie. Ontdek de 5 activiteiten die je met The Gamer kunt doen >
De Rolf Connect HUB is dé educatieve spelcomputer voor het jonge kind. Met het Barcode spel gaan kinderen zelf producten scannen en krijgen ze feedback op de aankopen die ze doen. Hebben ze te veel uitgegeven of juist te weinig? Spelenderwijs leren kinderen zo rekenen en redeneren met hoeveelheden tot 5 en tot 10.
Bestel Rolf Connect HUB – Barcode spel in de webshop
Picoo is een spelcomputer die combineert waar kinderen van houden: interactieve technologie en actief samen spelen. Zo komen interactief en traditioneel spelen samen in een compleet nieuwe experience.
Picoo wordt standaard geleverd met meerdere games. Een van deze games is “Tafelspeurtocht”. Met dit spel kan je alle tafels van 1 tot en met 10 oefenen. Kinderen scannen eerst de som scannen en gaan daarna op zoek naar het goede antwoord. Hebben ze het goed? Dan geeft Picoo dit meteen aan en kan het kind door naar de volgende som. Fout? Ook dat geeft Picoo aan zodat het kind meteen weet dat hij of zij nog even door moet zoeken naar het juiste antwoord. Bekijk alle Picoo spellen.
Bestel Picoo in de webshop
Met de regenboog vertelboxen kun je je eigen bericht van 10 seconden opnemen in een box. Doe je de box open? Dan wordt de opname afgespeeld.
Bestel de regenboog vertelboxen in de webshop
Neem je eigen bericht van 10 seconden op met de opnameknoppen. Vervolgens luister je naar de opname. Dit product is erg leuk voor ‘volg mij’-spellen.
Bestel de opnameknoppen in de webshop
CoSpaces is een digitale leeromgeving waarin kinderen op een toegankelijke manier leren programmeren. Ze bouwen een geanimeerde wereld waarbinnen ook een spel gemaakt kan worden. Vervolgens kunnen de kinderen de werelden bekijken en spelen in virtual reality. Neem bijvoorbeeld een kijkje in de raket die je net gebouwd hebt!
CoSpaces kan voor een heleboel verschillende vakken ingezet worden, van biologie tot geschiedenis, Onderzoek & Ontwerpen of techniek.