Gepubliceerd op 3 september 2019
Leestijd 3 min.

Elk jaar op 4 oktober is het Werelddierendag. Een mooi moment om met jonge kinderen extra aandacht te besteden aan dieren. Aan de zorg die we voor onze huisdieren hebben, de liefde die we ervoor voelen en het plezier dat we eraan beleven. Hoe behandel jij het thema ‘dieren’ in je groep?

Dierenslinger

Juf Anja: ‘Ik maak graag een woordslinger met mijn klas. Ieder kind mag telkens een dier opnoemen waarvan de eerste letter begint met de laatste letter van het dier dat daarvoor genoemd is. Aap – Pandabeer – Raaf. Hoe lang kan de klas de slinger maken?’

Mandarijnenolifant

Pedagogisch medewerker Els: Jonge kinderen vinden het altijd leuk om een olifant te maken van een mandarijnenschil. Ik vraag ouders hun kind een mandarijn mee te geven op 4 Dierendag en zelf even te helpen met schillen. Ondertussen heb je mooie gesprekken over olifanten en andere dieren, over wat zij graag eten en: over fruit.’

Raad je dier

Meester Bob: ‘Een leuke manier om dieren extra in de schijnwerpers te zetten is het spelletje ‘Raad je dier’. Laat de kinderen een dier opschrijven en dan in tweetallen raden welk dier de ander in gedachten heeft. De vragen mogen alleen met ja of nee worden beantwoord.’

Tellen met dieren

Juf Ingeborg: ‘Ik zet graag bestaande schoolmaterialen in, zoals ‘Tellen met dieren’. Hiermee ontdekken jonge kinderen op een speelse manier hun rekenvaardigheden. Ze leren begrippen als ‘meer’, ‘minder’ en ‘evenveel’ kennen en zien in een oogopslag wat daarmee wordt bedoeld. In de doos van ‘Tellen met dieren’ vind je drie verschillende rekenspelletjes.’

Je vindt ‘Tellen met dieren’ in onze webshop

Bestel nu