Gepubliceerd op 13 augustus 2019
Leestijd 3 min.

Ken je dat? Je gebruikt graag een webtool als ondersteuning in de klas. Dat deed je altijd gratis. Moet je ineens voor diezelfde tool gaan betalen! Afgelopen week was dat het geval bij de superhandige webtool padlet.com.

Online prikbord

Padlet is een online prikbord. Je maakt eenvoudig borden aan waarop leerlingen jouw vragen kunnen beantwoorden. Ik gebruikte deze tool bijvoorbeeld om met mijn leerlingen de persoonsvorm te oefenen. Ze moesten dan een zin plaatsen met de persoonsvorm in hoofdletters. In groep zes vonden ze het dan ook superleuk als ze er een leuk plaatje bij mochten plaatsen. Je kon bij padlet een oneindig aantal borden aanmaken, nu mag je er in de gratis variant nog drie hebben. Wil je meer weten over de prijzen kijk dan hier.

Het internet staat er vol mee

Nu was en is padlet niet de enige mogelijkheid om met een web 2.0 toepassing interactie mogelijk te maken. Er zijn er natuurlijk meer. Lino is een ‘gouweouwe’. Op en.linoit.com maak je gratis en voor niets (wel even een account aanmaken) prikborden waarop leerlingen antwoorden of vragen kunnen posten. Je zou bijvoorbeeld na een instructie of uitleg je leerlingen hun vragen via een online prikbord kunnen laten stellen. Klasgenoten of jijzelf kunnen hier dan een antwoord op geven. Je kunt perfect werken met uitgestelde aandacht. Een andere manier om je leerlingen (alle leerlingen) te betrekken bij de les is met de toepassing PollEveryWhere. Met dit hulpmiddel kun je tijdens een uitleg die je geeft met behulp van Powerpoint of Google Slides allerlei soorten vragen stellen. Van multiple choice tot woord wolken. Op www.polleverywhere.com  vind je alle mogelijke manieren. Handig om te weten is dat je in de gratis versie maximaal 25 antwoorden kunt ontvangen. Trendmatcher Willem Karssenberg laat in deze uitlegvideo zien hoe je dat doet met presentaties in Google. Ook in Powerpoint werkt het met een add-on. Kijk maar naar deze uitlegvideo.

Denk na over wat je gebruikt

Er is een oerwoud aan web 2.0 toepassingen te vinden. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over hoe afhankelijk je daarvan zou willen zijn. Is er geen bezwaar om daar afhankelijk van te zijn, dan heb je daar misschien ook wel een (redelijke) prijs voor over? Gratis is sowieso een rekbaar begrip, want als je moet inloggen met je e-mailadres, heb je dan niet betaald met jouw persoonsgegevens? Denk er dus over na wat je gebruikt om je onderwijs mogelijk te maken. Doe het in ieder geval bewust!