Er is veel te doen rondom leesonderwijs. Terecht, want als je kunt lezen kun je de hele wereld aan. In onze snel veranderende wereld is goed kunnen lezen van levensbelang. Dat gun je elk kind! Rijke teksten aanbieden lijkt het toverwoord de afgelopen jaren. Maar leren lezen doe je niet in een ‘leeslesje’. Natuurlijk moet je werken met teksten die passen bij de belevingswereld van leerlingen en kies je teksten uit met een rijke woordenschat. Dat is vanzelfsprekend.
Onderzoek laat zien dat er meer nodig is. Cruciaal voor een duurzame leesvaardigheid is woord-specifieke kennis. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor alle details van een woord; de klankvorm, de schrijfwijze en de betekenis. Hiermee kom je tot een diepe kennis van woorden die nodig is voor een goede leesvaardigheid. Dit bereik je met een geïntegreerd aanbod van verschillende leescomponenten en zo bouw je aan een rijk woord- en kennisnetwerk.
Veilig leren lezen Zoem legt een stevig fundament door zich te baseren op inzichten uit de wetenschap, leesvisie en de praktijk. Inzichten die zich meermaals bewezen hebben en niet meevaren op hypes die komen en gaan. Met kinderen, die aan het begin van hun ontwikkeling staan, experimenteer je immers niet. Daarvoor is het belang van goed leren lezen te groot!
De club van Zoem zet daarom in op ankergericht werken. Hierdoor wordt het leren lezen niet alleen een technische vaardigheid, maar een betekenisvolle en samenhangende ervaring voor de kinderen. Een kapstok voor elk brein en dé basis voor meer leesplezier en leessucces.
Elk anker fungeert als een leidraad en verbindt lees- en leeractiviteiten in de klas. Door samen te lezen, samen in gesprek te zijn over de inhoud van de tekst en prikkelende leesvragen te beantwoorden, breng je als leerkracht de hele groep in verbinding met waar lezen écht over gaat.
Iedere activiteit tijdens een taal-, schrijf- en leesles staat in het teken van de ankervraag. Onderweg naar een antwoord hoort, ziet en voelt een kind van alles en komt zo in aanraking met letters en woorden die betekenis krijgen doordat je er in samenhang aan werkt. Je bouwt rijke netwerken van kennis en woorden en maakt zodoende haakjes in het hoofd met als resultaat tekstbegrip. Uiteindelijk is dat wat telt.
Met Veilig leren lezen Zoem bouwen we een anker in het brein van de kinderen dat zorgt voor een stevige basis, vertrouwen én plezier. Het is de toegang tot een kennisrijk curriculum. Met die bagage kan een kind verder in het onderwijs, verder werken aan de complete ontwikkeling.
Frater Mommers, de maker van de allereerste Veilig leren lezen, zei het jaren geleden al. ‘Een kind kan pas lezen als het geleerd heeft een wereld te zien, een nieuwe ruimte, dwars door de letters op het papier heen’. Deze woorden sluiten prachtig aan op Veilig leren lezen Zoem. We gaan verder dan de technische vaardigheid, we openen een wereld vol verhalen!