Eddy de onderwijsrobot

Eddy kan van alles

In een tijd waarin robotica een enorme groei doormaakt, kunnen basisschoolleerlingen en -leerkrachten kennismaken met de bijzondere Eddy de onderwijsrobot. Bijzonder, omdat Eddy veelzijdig is. Hoewel met zijn 58 centimeter klein van stuk, Eddy's kwaliteiten zijn vrijwel onbeperkt. Leerkrachten gebruiken zijn maak- en gebruiksomgeving om zelf lessen met Eddy te ontwikkelen. Leerlingen kunnen van hem leren door met hem te praten, spelen en lachen. Eddy kan van alles!

Eddy helpt: de robot als onderwijsleermiddel

De basisschoolleerlingen van nu groeien op in een digitale wereld waarin interactie met allerlei apparaten voor hen heel vanzelfsprekend is. We staan aan de vooravond van een tijd waarin slimme apparaten en robotica een grote vlucht gaan nemen. Hoe mooi is het dan als leerlingen in het onderwijs vertrouwd raken met deze ontwikkeling, door een robot in de klas! Een robot als hulpmiddel bij het leren van taal, rekenen, wereldoriëntatie, communiceren en samenwerken. Dat is Eddy. Want Eddy spelt, rekent, vertelt, luistert en helpt. En bovenal: werken met Eddy motiveert. Eddy lacht!

Eddy is niet zomaar een robot. Een team van experts, bestaande uit medewerkers van negen partnerbedrijven en -instellingen die betrokken zijn bij het project, heeft de robot verfijnd voor gebruik in het onderwijs. Voor de leerlingen voelt het alsof ze er een nieuw klasgenootje bij krijgen. En de leerkracht… die krijgt de beschikking over een vernieuwend onderwijsleermiddel, mét een maak- en gebruiksomgeving waarin hij of zij Eddy kan laten groeien. Deze omgeving is continu in ontwikkeling, zodat gebruikers mee kunnen nadenken over de ontwikkelrichting en functionaliteit.

Uniek aan Eddy: de maak- en gebruiksomgeving

Eddy’s maak- en gebruiksomgeving maakt het gemakkelijk om zelf lessen te ontwikkelen of lessen te delen met anderen.

Eddy in groepsverband en individueel

Leerlingen kunnen zelfstandig een lesactiviteit met Eddy uitvoeren, denk daarbij bijvoorbeeld aan inoefenen en memoriseren. In een groep of kring ontstaat een andere dynamiek waardoor andere vaardigheden aan bod komen.

Eddy blinkt uit in onder- én bovenbouw

Hij daagt leerlingen spelenderwijs uit op hun eigen niveau. Onderbouwleerlingen maken kennis met ict doordat ze leren hoe een robot functioneert en communiceert. Bovenbouwleerlingen kunnen zelf werken in Eddy’s maak- en gebruiksomgeving.

Eddy verrast: de voordelen in de klas

Motiverend

Eddy heeft veel menselijke trekken en een zachte uitstraling. Daardoor heeft hij een natuurlijke aantrekkingskracht op kinderen die vervolgens, intrinsiek gemotiveerd, met hem willen communiceren. Hij zal de leerlingen dan op hun niveau uitdagen door vragen te stellen en feedback te geven op wat de leerlingen doen. Bijna spelenderwijs werken Eddy en de leerling(en) samen aan de leerstof.

Overal inzetbaar

Door Eddy’s vele toepassingen is hij zowel in de onder- als in de bovenbouw op zijn plek, individueel en in groepsverband. Bovenbouwleerlingen kunnen, met Eddy’s maak- en gebruiksomgeving, invloed uitoefenen op wat Eddy doet en kan. Met Eddy werken leerlingen onbewust aan hun 21e-eeuwse vaardigheden. Je neemt Eddy gemakkelijk overal mee naartoe. Binnen het schoolgebouw, de naschoolse opvang, naar evenementen. Zo maken veel mensen kennis met Eddy, en dat is ideaal om deze onderwijsvernieuwing uit te dragen.

Eenvoudig in gebruik

Via de maak- en gebruiksomgeving kun je, zonder technische kennis, lessen met Eddy ontwikkelen. Eddy is zo geprogrammeerd, dat je op een intuïtieve manier zijn toepassingen kunt aanpassen én uitbreiden. En je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden: in de Winkel zie je activiteiten die je, vaak gratis en soms tegen betaling, kunt gebruiken. Als je dat wilt, kunt je je eigen activiteiten delen met anderen.

“Waar enkele van mijn leerlingen vooraf dachten dat er een ‘speelgoedje uit China’ binnen kwam… bleek Eddy in staat om de jongeren te activeren en te motiveren"
Martin Breed, ICT-coördinator De Spinaker Heerhugowaard

Lees de volledige ervaring van Martin Breed met Eddy de onderwijsrobot.

Eddy groeit: de maak- en gebruiksomgeving

Een belangrijke kwaliteit van Eddy is dat hij kan groeien. Niet in de lengte, maar in cognitief opzicht. Via een maak- en gebruiksomgeving kunnen leerkrachten lesactiviteiten met Eddy ontwikkelen én delen met collega’s. Hier is geen technische kennis voor nodig, omdat de omgeving intuïtief is opgezet. Het doel is om, samen met de gebruikers, toe te werken naar een omgeving die naadloos aansluit bij de wensen vanuit het onderwijs.

Eddy’s flexibiliteit is vrijwel onbeperkt. Ook leerlingen kunnen, na een korte introductie, met de omgeving aan de slag. Op die manier kunnen ze Eddy zo instrueren, dat hij anderen iets kan uitleggen. Leren doet leren!

De kracht van de maak- en gebruiksomgeving is dat leerkrachten en ontwikkelaars samen werken aan de functionaliteit. Elke leerkracht werkt in zijn of haar individuele omgeving. Deze is toegankelijk via een internetbrowser, bijvoorbeeld op een tablet of pc. In de omgeving staan de volgende vier rubrieken:

  • Mijn robots: selecteer de robot en bedien hem (het bedienen kan ook met een smartphone)
  • Bibliotheek: bekijk de activiteiten die je gemaakt of gekocht hebt
  • Winkel: deel je activiteiten met anderen of kies (onbetaalde) voorbeelden
  • Faq: zoek de antwoorden op je eventuele vragen en bekijk ondersteunende materialen

De activiteiten die Eddy in jouw onderwijs ondersteunt, zijn divers en bijna eindeloos: taal, vormen, meetkunde, kleuren en de 21e-eeuwse vaardigheden.

Bekijk de korte demovideo om een indruk te krijgen van de maak- en gebruiksomgeving.

Programmeren met Eddy is lekker makkelijk: download de visual en ontdek het zelf!

Bekijk lesactiviteiten van Eddy

1: Emoties en emoticons

  • Doelgroep: groep 1/2 (maar relevant voor alle leeftijdsgroepen).
  • Thema: emoties, sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Inhoud: Eddy vraagt ‘Hoe denk je dat ik me voel?’. Kinderen kunnen één van de plaatjes met emoticons laten zien. Bij ieder plaatje vertelt Eddy iets en daarbij beeldt hij het gevoel dat hij beschrijft ook uit. Is Eddy vrolijk? Dan lacht hij! Is hij verkouden? Dan niest hij! Is hij boos, dan…
  • Ontwerp: deze activiteit is gemaakt in het Storyboard. Er is een episode met een ‘keuzemenu’, waarin alle afbeeldingen herkend worden. Iedere afbeelding leidt naar een andere episode. Daar ‘vertelt’ Eddy in verschillende fragmenten. Ook zijn hier bewegingen en ‘emoties’ gebruikt. Deze zijn via geavanceerde instellingen te vinden. De combinatie van emoticons en het vertellen en uitbeelden van emoties, kan helpen bij het op gang brengen van een gesprek met kinderen over gevoelens, emoties en de manier waarop je daarop kunt reageren. ‘Hoe kun je Eddy helpen? Wat maakt jou verdrietig?, …’
  • Ontworpen door: Hogeschool de Kempel, Helmond.
Bekijk de video

2: Weetwoorden. is het ei of ij?

  • Doelgroep: groep 3/4
  • Thema: spelling van woorden met ei of ij.
  • Inhoud: twee kinderen krijgen samen twee afbeeldingen: één met de letters ‘ei’ en één met ‘ij’. Eddy stelt vragen over de spelling van woorden: hij spreekt een zin uit en herhaalt een woord met ei/ij. Dan vraagt Eddy: ‘Weet jij hoe je dit weetwoord schrijft?’ De kinderen overleggen en laten één van beide plaatjes zien. Eddy geeft feedback.
  • Ontwerp: deze activiteit is gemaakt in de Quizmaster. Er zijn twee antwoordmogelijkheden. De robot herkent de afbeelding op de achtergrond (eieren of schepijs). Op de voorgrond staan de lettercombinaties ‘ei’ respectievelijk ‘ij’. Door te luisteren naar wat de robot zegt, oefenen leerlingen de spelling van woorden met deze klanken verder in. De feedback van Eddy is beperkt tot ‘goed’ en ‘fout’. Meer gedetailleerde feedback is niet erg zinvol, aangezien er maar twee keuze mogelijkheden zijn. De oefening kan uiteraard ook individueel gedaan worden.
  • Ontworpen door: Hogeschool de Kempel, Helmond.
Bekijk de video

3: Topografie Europa vlaggen

  • Doelgroep: groep 7/8
  • Thema: topografie landen van Europa.
  • Inhoud: Eddy vraagt: ‘Laat mij eens een land zien dat grenst aan de Noordzee?’ Drie leerlingen overleggen en laten één goed antwoord zien. Maar dan stelt Eddy natuurlijk een volgende vraag. Als ze genoeg geoefend hebben, maken de leerlingen plaats voor een nieuw groepje.
  • Ontwerp: deze activiteit is gemaakt in de Quizmaster. Er zijn negen antwoordmogelijkheden: vlaggen van landen met hun naam erbij. De kaart van Europa met vlaggen wordt gebruikt om de ligging van het land op de kaart te bekijken. De vragen doen een beroep over de kennis van kinderen over de absolute, maar vooral relatieve ligging van landen: aan welke andere landen grenst dit land? Aan welk zee? Door het leggen van deze verbanden wordt de topografische kennis verdiept en verankerd. Samenwerken met andere kinderen door te werken in twee- of drietallen versterkt dit proces.
  • Ontworpen door: Hogeschool de Kempel, Helmond.

4: Muziekquiz

  • Doelgroep: groep 1-8 (en voor volwassenen).
  • Thema: populaire muziek fragmenten herkennen.
  • Inhoud: vijf fragmenten met bijbehorende plaatjes van de artiesten.
  • Ontworpen door: José Uithol-Bakker van OBS de Eendracht, Mijdrecht.
Bekijk de video

5: Rijmen

  • Doelgroep: groep 1/2.
  • Thema: taalontwikkeling; rijmen.
  • Inhoud: Eddy vraagt ‘Wat rijmt er op … ?’ Kinderen kunnen één van de plaatjes zoeken dat rijmt op het door Eddy gegeven woord. Eddy geeft feedback op het antwoord. Geef je het goede antwoord? Dan krijg je een compliment! Was het niet correct? Dan mag je het nog eens proberen. Misschien geeft Eddy zelfs een hint!
  • Ontwerp: deze acitiviteit is gemaakt in het Storyboard. Ieder rijmwoord is geplaatst in een aparte episode. Op deze manier kun je Eddy steeds naar een willekeurige episode laten gaan. Eddy zal de rijmwoorden dus in een willekeurige volgorde blijven herhalen. Eddy ‘kijkt’ of het gegeven antwoord correct is en geeft feedback.
  • Ontworpen door: Hogeschool de Kempel, Helmond.
Bekijk de video

Eddy is van deze tijd

Eddy is een humanoïde (mensachtige) robot. Door de menselijke uitstraling van dit type robot gaan mensen graag met humanoïde robots om. De komende decennia zullen ze meer en meer een plek innemen als machine-naast-de-mens. Daarom is dit het ideale moment om ook kinderen vertrouwd te maken met deze technologie, en waar kan dat beter dan in het onderwijs!

De Amerikaanse onderwijskundige Robert J. Marzano heeft onderzoek gedaan naar leerstrategieën en leeropbrengsten bij kinderen. Hij formuleerde een reeks van vaardigheden die volgens hem de basis vormen voor het leren in de 21e eeuw. Het zal je niet verbazen dat een robot, bezig

aan zijn opmars in deze eeuw, bij uitstek geschikt is om leerlingen aan hun 21e-eeuwse vaardigheden te laten werken. Kennisnet werkte deze vaardigheden uit in dit model.

Eddy de onderwijsrobot is een onderwijsleermiddel dat naadloos aansluit bij elk van de elf gedefinieerde vaardigheden. Sterker nog: juist omdat digitalisering en robotisering deze eeuw zullen gaan kenmerken, is er geen geschikter leermiddel te bedenken dan een robot!

We laten je dit zien door bij elk van de 21e-eeuwse vaardigheden de kracht van Eddy te tonen. Ontdek hoe Eddy jouw leerlingen op weg kan helpen bij het leren in de digitale 21e eeuw!

De voordelen van Eddy

Creatief denken: Eddy prikkelt

Het blijkt dat zowel leerlingen als leerkrachten hun creativiteit stimuleren door met Eddy te werken. Omdat de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn, is denken in alternatieven nodig. Tel daarbij op dat verbeeldingskracht nodig is én waarnemen vanuit verschillende perspectieven… de basis van creatief denken!

Probleem oplossen: Eddy verheldert

Eddy gaat in gesprek met leerlingen en legt een vraag aan hen voor. Door hun antwoord en vervolgvragen van Eddy, ontstaat inzicht bij leerlingen. Deze activiteit werkt goed om bijvoorbeeld oorzaak-en-gevolgrelaties te verduidelijken.

Computational thinking: Eddy denkt in enen en nullen

Eddy praat, beweegt, luistert… en heeft daarmee heel menselijk ‘gedrag’. Leerlingen komen tijdens het werken met Eddy tot de ontdekking dat Eddy’s doen en laten één-op-één voortkomt uit wat wij als gebruikers programmeren. Het blijkt dat leerlingen dit heel motiverend vinden: “Hij doet precies wat ik erin stop!” Op deze manier ontwikkelen ze een manier van ‘logisch’ denken, die hen in hun toekomst, waarin computers een grote rol spelen, heel goed van pas komt.

Informatie vaardigheden: Eddy verwerkt informatie

Werken met Eddy vraagt van kinderen dat ze steeds kritisch luisteren en kijken naar wat Eddy zegt en doet. Hij stelt vragen, waarbij het belangrijk is dat leerlingen vooraf bedenken hoe ze de informatie het slimst met Eddy kunnen delen. Zo helpt Eddy hen al op jonge leeftijd om relevante informatie te onderscheiden en daar gebruik van te maken. En als ze aan klasgenoten vertellen wat ze met Eddy geleerd hebben, kunnen ze daar meteen actief gebruik van maken!

ICT - basis vaardigheden: Eddy geeft het goede voorbeeld

Humanoïde robots gaan, daar ziet het ernaar uit, een vast onderdeel uitmaken van onze leefomgeving thuis, op school, in vrije tijd en werk. Dan is het essentieel om goed te kunnen omgaan met de verschillende soorten en vormen van ‘computers’. Door vroeg te leren waar de kracht en de beperkingen van dit type technologie liggen, zijn leerlingen optimaal voorbereid op een toekomst in de 21e eeuw.

Mediawijsheid: Eddy leert filteren

In deze tijd komt er iedere dag – en via veel verschillende media – een gigantische hoeveelheid informatie op ons af. En dat zal de komende decennia zeker niet minder worden! Het is van belang dat we leren om informatie te filteren en de media die ons omringen zo in te richten dat ze ons daarbij helpen. Eddy is een voorbeeld van zo’n medium. Met Eddy kunnen leerlingen haast ongemerkt leren hoe ze kunnen en willen omgaan met moderne informatieplatformen.

Communiceren: Eddy spiegelt

Eddy heeft een ‘mond’, ‘oren’ en ‘ogen’. Dat maakt communicatie met hem prima mogelijk. Toch zijn er ook uitdagingen waar je leerlingen voor komen te staan. Want, naast een tikje op zijn hoofd of een lieve knuffel, zal Eddy minder non-verbaal communiceren dan wij mensen doen. Dat is precies waarom communiceren met Eddy zo leerzaam is: leerlingen raken bewust van hun manier van communiceren en het effect daarvan op anderen.

Samenwerken: Eddy motiveert

Leerlingen die met Eddy werken, lossen met elkaar problemen op die ze krijgen voorgelegd. Zo verwerven ze kennis door samen te werken. Zelfs in een een-op-eensituatie, is communicatie en samenwerken met de robot essentieel. Als leerlingen gaan programmeren, is samenwerking van levensbelang. Want alleen dan kan de groep, samen, komen tot een eenduidige oplossing.

Sociale & culturele vaardigheden: Eddy verbindt

Eddy heeft veel menselijke trekjes, maar hij blijft natuurlijk een robot. In een groepsles met Eddy, zal er een situatie ontstaan waarin ‘een groep mensen’ communiceert met ‘de robot’. Het is dan nodig dat de groep leerlingen onderling bedenkt, hoe ze met Eddy willen omgaan. Daarmee oefenen ze hun sociale vaardigheden ongemerkt.

Zelfregulering: Eddy helpt keuzes maken

Eddy is ontworpen om de betrokkenheid van kinderen te verhogen. Die betrokkenheid helpt hen ook om eigen keuzes te maken in hun leerproces. Door het aanbieden van keuzemogelijkheden binnen verschillende activiteiten, daagt de leerkracht leerlingen uit om op eigen tempo en naar eigen inzicht te leren van en met Eddy.

Kritisch denken: Eddy vraagt door

Eddy is altijd van goede wil. Maar, hij heeft wel duidelijke instructies nodig. Als leerlingen hem iets vragen, zullen ze kritisch moeten nadenken of de vraag eenduidig is. Andersom, als Eddy ze een opdracht geeft, is het nodig dat ze goed luisteren en zijn vraag goed interpreteren. Bovenbouwleerlingen die zelf gaan programmeren, stellen zich bij elke stap de vraag: “Heeft deze actie van mij het effect dat ik graag wil?”. Zeker als ze activiteiten gaan ontwikkelen voor onderbouwleerlingen. Dan is kritisch nadenken over de opzet en uitwerking cruciaal.

We willen jou de beste gebruikerservaring geven op onze website en webshop. Daarom maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de website beter te laten werken. Hiermee kunnen wij en - met de Rolf groep samenwerkende partijen - jouw internetgedrag volgen en advertenties relevant maken. Als je verder gaat op onze website dan ga je hiermee akkoord. Meer informatie is te lezen bij Privacy en Cookies.