Focus op ICT met oog voor leerdoelen

Het jonge kind en digitaal leren

ICT speelt in de levens van onze kinderen een belangrijke rol. Daarom willen we ze er zo vroeg mogelijk vertrouwd mee maken, op een manier die bijdraagt aan hun ontwikkeling.

Direct contact

Klantenservice

Wij brengen je in contact met een adviseur

Focus op ICT…

De digitalisering heeft in de afgelopen jaren zo’n enorme vlucht genomen, dat niemand er meer aan twijfelt dat de kinderen die nu opgroeien hun leven gaan leiden in een wereld vol met ICT. Logisch dus, dat er in het onderwijs volop aandacht voor is. Met leren van ICT-gerelateerde onderwerpen gaat het niet anders dan met leren in algemene zin: begin er vroeg mee en doe het spelenderwijs. Dát faciliteren wij in onze ICT-leermaterialen voor het jonge kind.

…met oog voor leerdoelen

Kleuters kunnen helemaal op gaan in een spel op een iPad of smartphone. Vormen herkennen, kleuren leren, liedjes zingen of zomaar een gezellig filmpje kijken, het is spelenderwijs leren. Onze ICT-middelen werken in de basis hetzelfde, met als kracht dat ze een complete verzameling van leerervaringen vormen die verschillende ontwikkelingsgebieden en leerdoelen afdekken.

Rolf Connect

Rolf Connect is één van de vier nieuwe Rolf-materiaallijnen en weet op een intuïtieve manier een brug te slaan tussen fysiek en digitaal leren. Het is deze combinatie die de Rolf Connectlijn onderscheidt van het pure werken op bijvoorbeeld een iPad. De combinatie fysiek-digitaal activeert de hersenen op een manier die helpt om effectief te leren. Leren door te beleven is een tweede manier om het leerproces een impuls te geven – Rolf Connect is daar bij uitstek een voorbeeld van, met de Groeipuzzel, het Barcodespel, het rekenspel en het codeerspel!

De Rolf Connect-ontwikkelingsmaterialen zijn strategisch ontwikkeld als digitale uitbreiding op fysiek leren.

Lees alles over Rolf Connect

De ICT-scan

Onderwijs-ICT gaat over hardware en software, maar ook over content, beheer, veiligheid en vaardigheden van medewerkers. Het is verhelderend én inspirerend om al deze aspecten in samenhang eens tegen het licht te houden. Doe De ICT-scan!

De ICT-scan: inzIChT!
De veelzijdigheid van school-ICT maakt dat het bijna onmogelijk is om alle onderdelen en hun onderlinge samenhang te overzien zonder gestructureerde aanpak. De Rolf groep heeft een instrument ontwikkeld waarmee dit efficiënt kan: De ICT-scan.

De ICT-scan bekijkt in hoeverre de belangrijkste ingrediënten in onderlinge samenhang leiden tot gezonde school-ICT:

> de onderwijsvisie en -doelen van de school
> de beschikbare software (de programma’s en omgevingen die leerlingen en medewerkers gebruiken)
> de aanwezige hardware (de apparatuur en de infrastructuur)
> de content die digitaal beschikbaar is
> de veiligheid en privacy
> de gebruiksvriendelijkheid
> de kennis en vaardigheden van de medewerkers

Met de informatie uit deze scan kunnen onze adviseurs je nog beter helpen om je wensen rond de inzet van ICT te realiseren.

Kennis en vaardigheden van medewerkers

De effectiviteit van ICT valt of staat bij de manier waarop onderwijsprofessionals ermee omgaan. Daarom is er de ICT-basisvaardighedenscan. Deze geeft inzicht, op basis van:

  • software, tekstverwerken, presentatiesoftware en spreadsheetsoftware
  • browser, e-mail, leerlingvolgsysteem en werken in de cloud
  • hardware, digitaal schoolbord en mobiele apparaten
  • programmeren, mediawijsheid en lesgeven met ICT

Na een online test ontvangt de medewerker zijn of haar resultaten direct in de vorm van een rapport. Het is ook mogelijk om een analyse te maken op het niveau van de hele school of van meerdere scholen.