Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 23 juni 2020 Leestijd 3 min.

Lotjes Wereld

Weetjes over tijd

Wie geen gevoel voor tijd ontwikkelt, ervaart later moeite met kloktijd. Te laat komen, afspraken vergeten, werk niet op tijd af hebben, moeite hebben om een verhaal chronologisch te vertellen, moeite met begrijpend lezen, moeite met plannen en inschatten van de tijd die je nodig hebt om iets te maken.

De begrippen voor en over; hoe snap ik dat 

We zien kinderen vaak vastlopen op bepaalde begrippen die bij het kloklezen belangrijk zijn. Kinderen die de begrippen ‘voor’ en ‘over’ niet machtig zijn, komen in de problemen op het moment dat ze de functie van de grote wijzer moeten leren kennen. Het is een goed idee om de begrippen waarvan we weten dat die straks problemen opleveren, in de kleuterfase spelenderwijs aandacht te geven. Door met de kleuters de begrippen ‘voor’ en ‘over’ te oefenen op een kinesthetische manier worden de begrippen eigen gemaakt en voorkom je problemen. Het vraagt niet veel tijd en moeite, alleen aandacht. 

Ideetjes voor op de speelplaats 

  • Leg een voorwerp of een touw op de grond, iets waar de kleuters over kunnen springen. De kinderen staan in een kring. Eén voor één komen ze aangelopen tot voor het touw, ze roepen ‘voor’, springen dan over de koker en roepen ‘over’! Of als de situatie het toelaat, kun je de hele groep telkens voor en over laten roepen. 
  • ‘haasje over’ spelen is ook een mogelijkheid. Eén kind is de bok en het andere kind gaat ervoor staan en zegt: ‘ik sta voor je’, springt dan over de bok en roept bij het springen: ’ik spring over je’. Dan staat het tweede kind als bok en het andere kind springt er overheen. 
  • Het je geen mogelijkheid om dit buiten te doen ga dan toch handelend te werk met klei.  
    Alle kinderen maken van klei een hekje en ook een figuurtje of dier. Dat diertje mag iets persoonlijks voor hen betekenen. Wie het kan mag ook de woordjes voor – over in klei maken. De hele groep kijkt hoe ieder om de beurt het figuurtje of dier over het hek laat springen. Laat telkens de begrippen duidelijk verwoorden. Tot slot kun je de begrippen in een tekening verwerken, zo zie je wie de begrippen al onder de knie heeft. Hang die tekeningen op in de klas als geheugensteuntje. 

Overzicht dagritmekaarten

Leer kinderen tijdsbesef aan met dagritmekaarten

Kinderen worden soms onzeker van het ‘onbekende’. Weten wat er vandaag op de planning staat, geeft ze rust. Met dagritmekaarten laat je op een duidelijke en leuke manier zien dat ze bijvoorbeeld gaan buiten spelen, dansen, fruit eten en slapen.

Met de dagritmekaarten

  • vinden kinderen de dag minder spannend
  • leren ze op een leuke manier over tijd
  • creëer je regelmaat in de dag

Voeg met dagritmekaarten een speels leerelement aan jouw programma toe.

Nog meer inspiratie gezocht? 

‘Eerste hulp bij tijd’ helpt kinderen beter omgaan met alle aspecten van tijd en werkt in stappen naar de kloktijd. Vol leuke spellen en activiteiten en met een placemat als geheugensteuntje bij kloklezen of klokkijken en als oefenblad voor de basisbegrippen.