Gepubliceerd op 28 april 2020 Leestijd 3 min.
Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 28 april 2020 Leestijd 3 min.

Slim aan de slag

Weer voor de klas? Check eerst je ICT!

Maak na de vakantie een vliegende ICT-start. Lees welke stappen en controles je eerst moet uitvoeren voordat de leerkrachten starten met lesgeven.

Nu devices weer op orde zijn, voer je de volgende controles uit:

1: Wifi-check  

Controleer of het device verbinding heeft met het juiste wifi netwerk van jouw school. Informeer bij je ICT-coördinator naar de gebruikersnaam en het wachtwoord.

2: Opstarten van je apparaat

Zijn alle kabels (stroom, netwerk, monitor, muis, toetsenbord) goed aangesloten? Controleer dan de werking van de belangrijke applicaties:

  • Mail
  • ZuluConnect
  • LOVS Cito
  • Internet Browser

3: Printer-check

  • Maak een testprint naar de printer van de school.

4: Digibord-check

Zoals je weet is het belangrijk om alle devices weer op dezelfde digiborden aan te sluiten.

  • Controleer of de instellingen nog kloppen.
  • Voer de herinstallatie uit zoals beschreven in stap 2.
  • Sluit de laptop/desktop aan op het digibord.
  • Stel het digibord in zoals je gewend bent, meestal is dit “dupliceren”. Je vindt de instellingen door met je rechtermuisknop op het bureaublad te klikken -> beeldscherm instellingen -> hier kan de instelling worden gecontroleerd.

5: Check werking digibord

Controleer geluid en beeld, bijvoorbeeld door een filmpje af te spelen. Werkt dit niet? Ga dan de volgende punten na:

  • Beeld: zit de kabel goed in bord en in de pc/laptop.
  • Geluid: staat de extra luidspreker wel aan en zit de kabel in de pc / laptop?
  • Controleer of het scherm goed is ingesteld
  • Ga naar https://portal.zuluconnect.net en klik op een snelkoppeling op het digibord
  • Schrijven: open het programma Paint, en probeer enkele schrijfoefeningen uit

6: Controle Server / Patchkast

  • Maak je gebruik van een server? Controleer of deze nog aanstaat.
  • Geven de devices aan dat ze geen goede netwerkverbinding hebben? Controleer of alle hardware in de patchkast ingeschakeld is.

Als het goed is, werkt alles nu perfect. Ondervind je toch problemen? Neem dan contact op met onze klantenservice via tel. 088  410 10 20 of mail naar infodesk@derolfgroep.nl. Wij helpen je graag verder!

Lees meer over hoe jij je ICT startklaar kan maken en download de handige checklist!

Checklist