Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 28 april 2020 Leestijd 3 min.

Slim aan de slag

Weer voor de klas? Check eerst je ICT!

Eindelijk! Na wekenlang thuiswerken en -leren, komt iedereen straks weer naar school. Met onder hun arm de geleende devices, waarmee ze thuis digitaal lessen hebben gegeven of gevolgd. Het liefst sluit je deze meteen aan, zodat iedereen snel kan beginnen. Maar eerst zorg je er natuurlijk voor dat alle ICT op een verantwoorde manier wordt opgestart.

Dat begint met een veilige en complete inname van de uitgeleende laptops en desktops:

  1. Trek latex handschoenen aan (bouwmarkt of drogist) voordat je de devices aanpakt.
  2. Controleer of alle onderdelen aanwezig zijn: Stroomkabels, monitorkabels, netwerkkabels, adapters, muizen etc.
  3. Reinig elk apparaat en de bijbehorende onderdelen grondig met desinfecterende schoonmaakdoekjes.

Zijn alle teruggebrachte devices schoon en compleet? Voer dan in 3 stappen de volgende handelingen uit, zodat alles weer goed functioneert:

Stap 1: Opslaan lokale data

Het kan zijn dat er bij het thuiswerken bestanden op de harde schijf zijn opgeslagen. Deze zullen na een herinstallatie (zie volgende stap) niet meer aanwezig zijn. Wil je deze lokale data niet kwijtraken, kopieer ze dan voor de herinstallatie naar de server, SharePoint of OneDrive.

Stap 2: Herinstallatie

Het is raadzaam om uitgeleende devices te her-installeren voordat ze weer op school worden ingezet. Gebruik daarvoor de hardware installatiehandleidingen. Heb je deze niet? Stuur dan een mail aan infodesk@derolfgroep.nl om ze op te vragen. Geef in de mail altijd aan voor welk merk en type device je een handleiding nodig hebt. Bijvoorbeeld: Dell laptop 3490 of Dell desktop 3060.

Stap 3: Wifi-check  

Controleer of het device verbinding heeft met het juiste wifi netwerk van jouw school. Informeer bij je ICT-coördinator naar de gebruikersnaam en het wachtwoord.

Nu de devices weer helemaal op orde zijn, voer je de tot slot nog volgende controles uit:

Opstarten van je apparaat

Zijn alle kabels (stroom, netwerk, monitor, muis, toetsenbord) goed aangesloten? Controleer dan de werking van de belangrijke applicaties:

  • Mail
  • ZuluConnect
  • LOVS Cito
  • Internet Browser

Printer-check

  • Maak een testprint naar de printer van de school.

Digibord-check

Zoals je weet is het belangrijk om alle devices weer op dezelfde digiborden aan te sluiten.

  • Controleer of de instellingen nog kloppen.
  • Voer de herinstallatie uit zoals beschreven in stap 2.
  • Sluit de laptop/desktop aan op het digibord.
  • Stel het digibord in zoals je gewend bent, meestal is dit “dupliceren”. Je vindt de instellingen door met je rechtermuisknop op het bureaublad te klikken -> beeldscherm instellingen -> hier kan de instelling worden gecontroleerd.

Check werking digibord

Controleer geluid en beeld, bijvoorbeeld door een filmpje af te spelen. Werkt dit niet? Ga dan de volgende punten na:

  • Beeld: zit de kabel goed in bord en in de pc/laptop.
  • Geluid: staat de extra luidspreker wel aan en zit de kabel in de pc / laptop?
  • Controle of het scherm goed is ingesteld.
  • Ga naar https://portal.zuluconnect.net en klik op een snelkoppeling op het digibord
  • Schrijven: open het programma Paint, en probeer enkele schrijfoefeningen uit.

Controle Server / Patchkast

  • Maak je gebruik van een server? Controleer of deze nog aanstaat.
  • Geven de devices aan dat ze geen goede netwerkverbinding hebben? Controleer of alle hardware in de patchkast ingeschakeld is.

Als het goed is, werkt alles nu perfect. Ondervind je toch problemen? Neem dan contact op met onze klantenservice via tel. 088  410 10 20 of mail naar infodesk@derolfgroep.nl. Wij helpen je graag verder!