Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 20 augustus 2020 Leestijd 2 min.

Slim aan de slag

We gaan weer beginnen!

De vakantie is alweer ten einde, de kinderen komen weer terug naar school en krijgen weer les in hun groep. Sommige groepen zijn qua samenstelling behoorlijk veranderd, sommige helemaal niet. Je hebt als leerkracht misschien een groep die je al kent, maar velen zullen ook een groep hebben met kinderen die ze nog niet eerder in de klas hebben gehad.

Hoe dan ook is het van belang om, zeker in zo’n startfase, samen met de kinderen een goed begin te maken. Helemaal omdat we weten dat de eerste weken van het schooljaar van grote waarde zijn om een fijne en veilige werksfeer te creëren.

Graag nemen we jullie mee in een aantal technieken uit het boek ‘Teach like a champion 2.0’ van Doug Lemov en onze training die daarbij kunnen helpen.

  • Drempel
    Begroet je leerlingen bij de deur en straal bij het moment van hun binnenkomst in jouw lokaal al uit wat je verwachtingen van hen zijn. Kijk ze even aan en maak bij iedere leerling een korte opmerking. (Voorbeelden daarvan zijn: ‘Fijn dat je er weer bent.’ ‘Goed t-shirt zeg!’ ‘Gaan we er weer net zo’n mooie dag van maken als gisteren?’) Op het moment dat je in jouw wijze van begroeten meteen de juiste toon zet, dan begin je direct met het opbouwen van de cultuur die jij in je klas wenst. Daarnaast verdient ieder kind het toch om bij de start van de dag direct aandacht en warmte te krijgen?
  • Precies prijzen
    Zet positieve feedback strategisch in. Maak daarbij onderscheid tussen erkenning en complimenten. Erkenning betekent dat je leerlingen aan de verwachtingen voldoen. Een bedankje is op zijn plaats, maar deze is bij erkenning neutraal. “Wat fijn dat jullie allemaal al klaar zitten, dan kunnen we beginnen”, is daarvan een voorbeeld. Een compliment geef je pas als leerlingen de verwachting overtreffen. “ Goed gedaan, jullie hebben meteen de knutselspullen opgeruimd!” is een compliment. Als je te vaak, zonder een duidelijke reden, complimenten geeft, loop je het risico dat een compliment zijn waarde verliest.
  • 100%
    Zorg ervoor dat je vanaf de start 100% betrokkenheid en inzet van je leerlingen krijgt. Belangrijk daarbij is, dat je gedrag verwacht dat de leerlingen ook echt kunnen laten zien. Zeg dus bijvoorbeeld niet: “Ik wil dat jullie allemaal opletten.” Opletten kan er voor de ene leerling heel anders uitzien dan voor de ander. Misschien let juist die leerling die niet naar jou kijkt, naar zijn idee wel heel goed op! Geef daarom gedrag aan dat je zichtbaar kunt maken. Bijvoorbeeld: “ Ik wil dat jullie allemaal je pen neerleggen en naar mij kijken.” Dat is zichtbaar gedrag, zodat je ook direct de groep feedback kunt geven of ze wel of niet aan jouw vraag voldoen.

Wil je meer weten?

Heb je belangstelling voor de training dan kun je contact opnemen met onze klantenservice op 088 – 410 10 20.

Hier vind je ook nog een e-tip over een techniek uit Teach like a champion.