Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 21 december 2018 Leestijd 3 min.

Quick Win

Start in 2019 met actief leren in de onderbouw

De kerstvakantie is hét moment voor goede voornemens. Hoe motiveer jij komend jaar jouw leerlingen om meer te leren? De techniek 'weet niet geldt niet', uit het boek Teach like a Champion / Het jonge kind 2.0, helpt je hierbij.

Het principe van ‘weet niet geldt niet’ is heel simpel: op elke vraag komt een antwoord van de leerling: Goed, fout of “ik weet het niet”.

Onderwijsadviseur Anita Aalpoel neemt echter geen genoegen met ‘ik weet het niet’. Door “weet ik niet” te zeggen gaat de beurt naar een ander kind en hoeft de leerling geen moeite te doen. Hier kan gemakzucht of misschien zelfs onzekerheid of faalangst onder zitten. Een kind dat bang is om fouten te maken, voelt zich veiliger als het ‘ik weet het niet’ zegt.

Er hoeft niet altijd iets aan de hand te zijn. Soms weet een kind het goede antwoord gewoon niet. Foute antwoorden zijn trouwens ook goed natuurlijk, want die helpen je verder. Fouten maken hoort bij leren.

Vier opties om het juiste antwoord te vinden

Wat de reden ook is om ‘ik weet het niet’ te zeggen, de techniek uit Teach like a Champion is altijd effectief. Wanneer een leerling het antwoord niet weet, zijn er vier opties:

  1. De leerkracht helpt een handje, waarna de leerling het wel weet. …
  2. De leerkracht geeft het goede antwoord, …
  3. Een medeleerling geeft een tip of aanwijzing, …
  4. Een medeleerling geeft het goede antwoord, …

…in alle gevallen eindigt de beurt bij de leerling die het eerst niet wist, door hardop het juiste antwoord te zeggen of te herhalen. Dit blijft beter hangen, waardoor het leerrendement verhoogt.

Geef bruikbare aanwijzingen

Een kind moet natuurlijk wel iets hebben aan de aanwijzingen van de leerkracht of medeleerlingen. Met name de volgende drie aanwijzingen zijn bruikbaar:

  • De plaats waar het antwoord gevonden kan worden.
  • Een stap in het proces.
  • Een andere naam of uitleg.

Anita: “Om de vaart in je les te houden, blijf je dicht bij de vraag en ga je snel over naar de volgende. Door deze dynamiek gaan steeds meer kinderen actief meedoen en snappen ze dat fouten maken ze sneller bij de oplossing brengt.”

Ben je enthousiast geworden en wil je met je hele team deze techniek in de vingers krijgen, bel dan 088 410 10 50 voor een training. Of bestel het boek – Teach like a Chapion / Het jonge kind 2.0 – met praktische tips.