Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 21 april 2020 Leestijd 3 min.

Vraag het de expert

Moeten we digitale geletterdheid adopteren of afschuiven?

Overal in ons land zingt ‘Digitale Geletterdheid’ rond in het onderwijs. Dat digitale leermiddelen ons onderwijs verrijken, daar zijn we wel van overtuigd. Maar is dit een hype die overwaait of ligt er voor jou ook een taak? Kortom: leeft bij jou en je collega’s ook de vraag: “Moeten we digitale geletterdheid adopteren of afschuiven?”

Foto: Wiebke Wilting

Wie de discussie volgt over Digitale Geletterdheid in het nieuwe onderwijscurriculum, weet dat er op alle niveaus al het nodige is gezegd en geschreven over het voorstel wat er ligt. Met de nodige verdeeldheid tot gevolg. Volgens onderwijsadviseur Marvin Reuvers lijkt digitale geletterdheid op dit moment nog een vrijblijvend fenomeen waar scholen weinig verplichtingen aan hebben. Marvin: “Binnen teams zie je grote verschillen in kennis en ervaring. Iedereen weet wel dat computers je onderwijs meer mogelijkheden geven, maar zo lang het geen must is, zullen er collega’s zijn die ze liever uit laten staan. Gelukkig komt daar de laatste tijd wel verandering in, dankzij ontwikkelingen en nieuwe producten die direct hun meerwaarde bewijzen en waarmee je als leerkracht makkelijk uit de voeten kunt.”

Wie wordt de Digitale Geletterdheid Expert?

De omslag van vrijblijvend naar verplicht ligt volgens Marvin nu nog op schoolniveau. Hij adviseert om als team bij elkaar te gaan zitten en antwoorden te krijgen op de volgende vragen:

  • Hebben kinderen digitale geletterdheid nodig voor hun toekomstige rol in de maatschappij?
  • Mag dat afhangen van de passie van de individuele leerkracht?
  • Hoe willen en kunnen jij en je collega’s starten met digitale geletterdheid?
  • Hoe krijg je lijn in digitale geletterdheid op jouw school?

Marvin: “Al pratend zul je erachter komen dat iedereen het eigenlijk wel tijd vindt voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Nu nog iemand vinden binnen het team die de kar trekt en daarvoor de eenjarige Nationale Opleiding Digitale Geletterdheid Expert wil volgen! In deze opleiding besteden we aandacht aan projectmatig werken, waarbij je draagvlak creëert bij het team, zorgt voor een goede en gerichte ontwikkeling op je school en leert hoe je van een plan een project maakt. Dit alles in lijn met de onderwijsvisie en -uitgangspunten van je school.”

Wil jij weten of de Nationale Opleiding Digitale Geletterdheid Expert bij je past? Kijk op onze speciale pagina over digitale geletterdheid voor meer informatie over onze opleiding. Heb je vragen of wil je je direct aanmelden? Ons team staat je graag te woord: 088 – 410 10 20.

 

Wil jij weten of de Nationale Opleiding Digitale Geletterdheid Expert bij je past?

Marvin Reuvers

Marvin Reuvers

Onderwijsadviseur

Marvin Reuvers richt zich op toekomstgericht onderwijs. Door doe- en ontdeklabs vol ICT-innovaties op te zetten, stimuleert hij onderzoekend en ontwerpend leren. Hij leert je technologie slim in te zetten, zodat het aansluit op individuele leerbehoeften en talenten . Marvin maakt ook samenwerken efficiënter, met zijn specialisatie in Microsoft en Office365. Van aanschaf tot implementatie adviseert hij schoolbesturen over slimme, snelle opbrengsten en het gebruik en beleid van de technologie. Hij brengt bijvoorbeeld helder in kaart wat er moet gebeuren op het gebied van informatiebeveiliging en privacy in het kader van gegevensbescherming.