Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 13 augustus 2019 Leestijd 3 min.

Blog

Moderne technologieën en onderwijs

Robotica, programmeren, 3D-printen, Virtual Reality en Augmented Reality zijn begrippen die steeds meer aandacht krijgen in het onderwijs. Maar wat kunnen leerlingen ermee, wat leren ze ervan? Hoe maak je de combinatie met je eigen onderwijs en hoe zet je vanuit visie deze middelen op een structurele manier in?

In het afgelopen schooljaar heb ik workshops en inspiratiesessies gegeven waarbij ik antwoorden zocht op bovenstaande vragen. Deze workshops en inspiratiesessies waren gericht op zowel de leerlingen als de docenten.

Met deze moderne technieken wordt veel meer bereikt dan je in eerste instantie zou denken. De leerlingen komen in aanraking met moderne technologieën waarbij Computational Thinking wordt gestimuleerd. Maar dat is zeker niet het enige…

  • het bevordert de fijne motoriek
  • het stimuleert lezen, taalvaardigheid, schrijven
  • het rekenkundig/wiskundig inzicht wordt vergroot
  • er worden natuurkundige principes ontdekt
  • het probleemoplossend vermogen wordt vergroot
  • het stimuleert creativiteit, voorstellingsvermogen en onderzoekend leren
  • de sociale vaardigheden en het samenwerken worden geoefend
  • het ontwerpen en construeren ontwikkelt zich

Én het motiveert leerlingen en doet een beroep op nieuwe vaardigheden. Zo kan het gebeuren dat een leerling die normaal gesproken de cognitieve vakken lastig vindt, zich hierbij helemaal in zijn/haar element voelt en kan laten zien/ontdekken waar hij wél goed of beter in is.

Een vol programma?

Structureel aandacht geven aan deze moderne technieken vraagt echter wel om keuzes. Het programma zit immers al erg vol en alles lijkt belangrijk. Daarnaast komen vragen naar boven als:

  • Welke materialen zijn voor welke leeftijdsgroepen (PO/VO)?
  • Zitten bij die materialen ook lessen?
  • Is integratie mogelijk met de reguliere lesstof?

Loop je ook tegen zulke vragen aan? Ik denk graag met je mee!

Sander Dorst

Onderwijsadviseur

Sander Dorst is specialist in verandermanagement en zet daarvoor diverse digitale (leer)middelen in. Hij volgt de Master Leren In Innoveren om bij te blijven bij vernieuwingen en deze doorgaans te verwerken in zijn trainingen. Met zijn kennis van robotica – en in het bijzonder de Nao-onderwijsrobot – laat Sander je zien hoe je de zelfredzaamheid en creativiteit van leerlingen stimuleert. Hij verliest hierbij de bekende driehoek ‘competentie, autonomie en relatie’ nooit uit het oog.