Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 18 januari 2018 Leestijd 2 min.

Bevlogen initiatieven

Ik ben gek op kleuters en ICT

‘In 2010 begon ik in het onderwijs als leerkracht en inmiddels ben ik ook gedeeltelijk ondernemer. Met mijn bedrijf meestersander.nl help ik scholen te vernieuwen. Ik geef workshops en trainingen rond onderbouw en ICT. Hoe ga je daar als school mee om? Hoe zet je ICT in op een verantwoorde manier?

Daarnaast doe ik nog veel meer. Ik ben een bezige bij. Op dit moment ben ik bezig om een podcast op te nemen met allemaal leerkrachten. Ik spreek veel mensen en ik wil heel graag  gezamenlijke kennis en ervaring op tafel leggen en delen. En aangezien niemand dat doet, doe ik het.

Kinderen van 4 t/m 12 lopen door elkaar heen

Ik werk op de PCBO in Meppel. Binnen deze stichting heb ik een vernieuwende school opgezet, waar ik werk en waar we aan het ontwikkelen zijn. De lokalen zijn heel open. Met grote kasten, hoeken en werkplekken. Kinderen van 4 t/m 12 jaar lopen allemaal door elkaar heen. En met behulp van ICT hebben ze hun eigen leerlijn en ontwikkelplan. We werken helemaal buiten Basispoort om.

Het onderwijs zit vaak vast

Dat is waarom ik het onderwijs op zijn kop wil zetten. Bij alles vraag ik me af, waarom? Waarom doen we dit? Waarom hebben we middagpauze? Waarom hebben we zo lang zomervakantie? Waarom zijn er zoveel juffen in het onderwijs?

Kinderen zijn spiegels

Dat vind ik het mooie aan mijn werk. Kinderen laten naadloos zien wat wel en niet werkt in het onderwijs. Drukke kinderen en alle kinderen die niet in het stramien passen, dat zijn de ideale leerlingen. Ze laten je precies zien wat er niet klopt in het systeem. Dat kind zit ook in mij en ik vind het inspirerend om vanuit die vragen en verwondering samen te werken aan verbetering van het onderwijs.’

Hoe was jij als kind vroeger in de klas?

Als kind op de basisschool was ik heel braaf en volgde ik altijd de regels op die mijn ouders of leerkracht mij gaven. Op de middelbare school kwam ik erachter dat je niet alles hoefde te doen wat leerkrachten zeiden en ging ik mij echt afvragen waarom ik dat huiswerk moest leren. Ik had een vwo-advies, maar heb net aan de havo gehaald. Dat kwam mede doordat ik dingen uit je hoofd leren onzin begon te vinden. Hetgeen mijn interesse had ging mij feilloos af. Dit is precies wat ik bij kinderen probeer voor elkaar te krijgen. Samen opzoek naar inspiratie en passie voor de dingen waar je goed in bent.

Heb je een ultieme tip?

Het belangrijkste is dat je een keuze durft te maken en niet maar alles klakkeloos doet. Hierin schuilt de kracht. Blijf dicht bij je eigen visie en zet ICT als verrijking van je onderwijs in en niet als extraatje.

Meer tips van Meester Sander vind je op zijn website.