Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 12 oktober 2021 Leestijd 5 min.

Slim aan de slag

Maak leerlingen digitaal geletterd met DIGIT-po!

Digitale geletterdheid, hoe doe je dat met DIGIT? We spraken met Jan de Bruin, docent ICT en ICT-coördinator van het Kids College in Wilnis.

Hoe gebruiken jullie ICT op school?

“In de beginjaren was dat nog vrij weinig. Toen ik het onderwijs in kwam stonden er drie of vier computers achter in de klas in een hoekje en daar mochten kinderen af en toe wat op doen. De laatste paar jaren is dat in rap tempo veranderd. Wij werken hier nu met een Chromebookplatform. Dat is ontzettend stabiel. Kost totaal geen tijd als ICT-er met updates of wat dan ook. Die dingen werken altijd. Geen verloren lestijd. En daar maken wij heel intensief gebruik van.”

Dus jullie zijn al best digitaal?

Kids college“Toen wij de school wat gepimpt en opgeknapt hadden, hebben de school een nieuwe naam gegeven. We heetten voor die tijd de Prinses Beatrixschool. Als je het over oubollig hebt dan is dat díe naam wel vandaag de dag. Dat moest echt anders. Kids College, dat straalt iets uit, dat is modern en heftig! Toen hebben we boven de deur ‘een wereld vol mogelijkheden’ gezet. Dat was onze slogan. Dat staat er nu nog steeds, maar eigenlijk hebben we het al een paar jaar over een dígitale wereld vol mogelijkheden. Er kan zoveel digitaal.”

“De kinderen hebben vanaf groep 4 dus een eigen Chromebook, op naam gesteld. Daar zijn zij verantwoordelijk voor. Die dingen gaan dus ook bijna nooit stuk want het is hún Chromebook. En toen we zo bezig waren kwam ook het besef dat we wat met die digitale vaardigheden moesten gaan doen. Want als je het gebruik van Chromebooks zo zwaar laat wegen voor kinderen, dan kun je ze niet zomaar in het diepe gooien en “bekijk zelf maar hoe je daarmee omgaat en wat je ervan opsteekt.” Daar moet je als school ook wat mee.”

Met welke groepen doe je DIGIT?

DIGIT po“Wij geven DIGIT het nu bij groep 5 tot en met 8. Omdat we klein zijn werken we met combinatiegroepen. Groep 5/6 is een combigroep en groep 7/8 is ook een combigroep. Dat is best zwaar voor een groepsleerkracht. Dus we hadden het zo bedacht dat ik een middag in de week de helft van zo’n groep eruit haal. Op de dinsdagmiddag haal ik eerst drie kwartier groep 7 eruit, dan heeft de leerkracht drie kwartier alleen groep 8 onder de hoede en kan hij of zij heel effectief aan de slag gaan met die klas. Ik kan vervolgens drie kwartier besteden aan digitale geletterdheid. DIGIT geeft ons hiervoor de perfecte basis op het gebied van ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, online vaardigheden en programmeren. Drie kwartier later wisselen we om en gaat de andere groep. En dat doen we later in de week nog een keertje met de andere combigroep. En dan heb ik ook nog wat tijd over voor groep 3 en 4 en voor de kleuters om wat dingetjes te doen. Dat combineer ik dan ook met techniek of computers uit elkaar halen. Dat soort zaken.”

Lees het hele interview op de website van Digitale Geletterdheid.

Meer weten over DIGIT-po?

Veel basisscholen zijn druk bezig 21st century skills in hun onderwijs te integreren. DIGIT-po is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel en direct inzetbaar.

In het basisonderwijs start het werken met en in de digitale wereld. Hoe gaan kinderen om met de uitdagingen die de online technologie hen biedt? Het is belangrijk dat kinderen leren ‘zijn’ in de digitale wereld en de beschikbare online technologie ook kunnen toepassen. DIGIT-po helpt hen bij deze ontwikkeling.

Leerlingen die DIGIT-po hebben afgerond, zijn zo vaardig op pc, laptop of Chromebook dat zij hier voordelen van hebben bij het gebruik ervan in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs.

digit-po

Digit-po

Bestel de DIGIT-po methode in de webshop