Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 12 juni 2018 Leestijd 3 min.

28 juni 2018, de Rolf groep Ochten

Lezing 'LetterKlankStad, beginnend lezen met resultaat'

Spreker en leesspecialist Marion van de Coolwijk geeft je op 28 juni inzicht in de ontwikkeling van het 'lezende' brein, de valkuilen bij het leren lezen en de samenhang met een goede spelling en tekstbegrip. Wees welkom tijdens haar lezing bij de Rolf groep!

Goed leren lezen in het eerste schooljaar/groep 3 is cruciaal voor de schoolloopbaan van kinderen. Als er bij aanvang hiaten ontstaan in accuratesse (het decoderen van woorden) en automatisering, heeft dat weerslag op het latere leersucces. Vanuit het leesonderzoek weten we dat systematische, goed opgebouwde aandacht voor de letterklank-koppeling met veel aandacht voor automatisering cruciaal is voor het verloop van het leren lezen.

Steeds meer leerlingen kampen met een zwakke automatisering (decodering), en hebben moeite met het analyseren (spellen) van woorden. Dit leidt, naast een zwakke spelling en studievaardigheid, ook tot problemen bij het leren van vreemde talen. De oorzaak van veel lees- en spellingsproblemen ligt veelal in de basis van het leesproces, waar snel lezen het goed lezen verdringt. Ook bij hoogbegaafde leerlingen is dit een valkuil!

De lezing: inzicht in effectief leren lezen

Tijdens deze lezing geeft spreker en leesspecialist Marion van de Coolwijk je inzicht in de ontwikkeling van het ‘lezende’ brein, de valkuilen bij het leren lezen en de samenhang met een goede spelling en tekstbegrip. Gevolgd door een uitgebreide uitleg over de didactische opzet en werkwijze van de beginnend leesmethode LetterKlankStad. Deze lezing geeft inzicht in effectief leren lezen met resultaat.

Interessant voor mij?

De lezing is interessant voor onder meer leerkrachten groep 2, 3, 4, remedial teachers , intern begeleider, ambulante begeleiders, lees en/of dyslexiebegeleiders, orthopedagogen, logopedisten…

Beginnend leesmethode LetterKlankStad

De beginnend leesmethode LetterKlankStad richt zich specifiek op de fonologische vaardigheden en het vlot en juist kunnen decoderen van woorden, met een totaal andere aanpak dan je gewend bent! Het accent ligt op inzicht geven in de opbouw, structuur en regels van de Nederlandse taal. Hierdoor krijgen leerlingen grip op de analyse en synthese van taal. Dit geeft succeservaringen en motiveert tot (blijven) lezen, waardoor het leesplezier groeit.

Een revolutionaire didactische aanpak die zowel klassikaal als individueel inzetbaar is. Scholen die met LetterKlankStad werken, beoordelen deze methode in leeseffectiviteit met een goed tot zeer goed.

Weetjes

  • Donderdag 28 juni
  • Ontvangt met koffie/ thee en lekkers staat klaar vanaf 14.30 uur
  • De lezing door Marion is van 15.00 – 16.30 uur
  • Bij de Rolf groep, Mercuriusweg 14 in Ochten
  • Parkeren is gratis voor de deur
  • De lezing is kosteloos

Meld jezelf even aan. We verheugen ons op je komst!

We willen jou de beste gebruikerservaring geven op onze website en webshop. Daarom maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de website beter te laten werken. Hiermee kunnen wij en - met de Rolf groep samenwerkende partijen - jouw internetgedrag volgen en advertenties relevant maken. Als je verder gaat op onze website dan ga je hiermee akkoord. Meer informatie is te lezen bij Privacy en Cookies.