Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 24 maart 2021 Leestijd 5 min.

Vraag het de expert

Lesidee natuur: Hoe maakbaar is de natuur?

De lente laat zich steeds meer zien. Het is langer licht, de zon wordt warmer en de natuur maakt zich klaar. De lente zet de natuur in beweging. Vanuit het klaslokaal staar ik naar buiten als ineens de stilte wordt doorbroken door een vraag van een leerling: “Waarom groeien bomen zoals ze groeien en krijgen ze een bepaalde vorm?”

“Waarom groeien bomen zoals ze groeien en krijgen ze een bepaalde vorm?”

Ook kunstenaar Gavin Munro stelde zichzelf als kind deze vraag. Hij werd geboren met zeldzame botziekte waardoor nek- en rugwervels met elkaar waren vergroeid. Hij moest als kind soort van frame om zijn hoofd en schouders dragen om zijn nek recht te houden om zo verdere vergroeiingen tegen te gaan. Tegenwoordig heeft hij een meubelkwekerij, Full Grown genaamd. Door de takken op de juiste momenten te buigen probeert Gavin de boompjes direct in de vorm van een stoel, tafel of lamp te laten groeien. Hij maakt hierbij gebruik van frames die hij ontwerpt met een programma zoals Tinkercad en met 3Dprinter uitprint.

Lesidee natuur

Wanneer ik het verhaal van Gavin vertel aan de leerlingen raken ze direct geïnspireerd en geef ik hen de opdracht om een product te ontwerpen waarbij je een natuurlijk proces naar je hand zet. Dit is een voorbeeld van een STEAM les en raakt thema’s zoals duurzaamheid en maakbaarheid van het leven. Want waarom zou je een boom eerst laten groeien, vervolgens kappen, in kleine stukjes zagen en die door een meubelmaker in elkaar laten zetten? Waarom meubels bouwen als je ze ook kan laten groeien?

Over STEAM

STEAM verovert langzaam maar zeker een plek in het onderwijs en sluit prima aan bij lessen wereldoriëntatie en digitale geletterdheid en is ook te integreren in rekenonderwijs. STEAM is een afkorting van Science, Technology, Engineering,  Art en Mathematics. Bij STEAM draait het om vraagstukken die uitdagen tot creativiteit, onderzoek en experiment. Leerlingen moeten stapje voor stapje leren begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en wat het gevolg is van de verrichtingen die worden uitgevoerd. Wanneer leerlingen zelf met oplossingen komen, worden ze uitgedaagd om te leren. Daag leerlingen uit om zichzelf iedere keer de vraag ‘waarom?’ te stellen. Leerlingen mogen ook fouten maken bij het oplossen, hierdoor blijven kinderen leren en ontdekken. Het leven barst van de uitdagende vragen!

Meer weten over STEAM?

De afdeling Onderwijsadvies en Ontwikkeling van de Rolf groep biedt professionalisering aan op het gebied van STEAM. Martijn Hermsen is onze STEAM-expert en je mag hem alles vragen!

Benieuwd naar STEAM leermiddelen? 

Bekijk het aanbod constructie en mechanica leermiddelen

Martijn Hermsen

Martijn Hermsen

Onderwijsadviseur

Onderwijsvernieuwing gaat hand in hand met de inzet van nieuwe technologieën. Martijn Hermsen laat digitale leermiddelen en technologische ontwikkelingsmaterialen aansluiten op de behoeften van de leerkracht en de belevingswereld van leerlingen. Martijn adviseert scholen omtrent de privacywetgeving en is gespecialiseerd in robotica, gamification, minecraft, programmeren en kunst- en cultuureducatie. Die combinatie biedt talloze mogelijkheden. Denk samen met hem na over een strategisch beleid en een schoolondernemingsplan waarin al deze facetten bijdragen aan onderwijsvernieuwing.