Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 11 juni 2020 Leestijd 3 min.

Vraag het de expert

Leren je leerlingen wel van jouw instructiefilmpjes?

De afgelopen periode heeft het lesgeven vooral online plaatsgevonden, o.a. met zelfgemaakte (instructie)video's. Maar hoe effectief zijn ze eigenlijk en zijn ze als onze moeite wel waard? Erwin heeft gesproken met leerkrachten en leerlingen en zet hier de ervaringen op een rijtje.

Ervaringen leerkrachten

Problemen waar tegenaan werd gelopen waren dat veel leerkrachten het opnemen van instructiefilmpjes lastig, soms eng en een hoop gedoe vinden.  Zwetend voor de zoveelste keer een gewenst resultaat proberen te halen en uiteindelijk genoegen nemen met net wat minder. Het bewerken, verzamelen en klaarzetten kostte veel tijd. Een leerkracht: “Ik was soms uren bezig en als ik dan klaar was, had ik geen idee of het filmpje werd bekeken. Laat staan wat het leereffect ervan was.”

Ervaringen leerlingen

Door veel leerlingen werd het gebruik van instructiefilmpjes als zeer positief ervaren. Logisch ook gezien het feit dat binnen de huidige generatie Z (ook wel Zoomers genoemd) YouTube het meest gebruikte videoplatform is en kinderen hier uren naar kunnen kijken. Dit vaak tot ongenoegen van de ouders. Wie zelf kinderen heeft, kan dit waarschijnlijk wel onderschrijven. Een leerling: “Super fijn dat ik het filmpje vaker kan zien en kan stoppen. In de klas heeft de leraar minder tijd voor me. Ik snap het nu veel beter. ”

Tips:

In hoeverre je instructie wordt bekeken is te ondervangen door er een oefenmoment in op te nemen. Hier lees je daar meer over. Binnen de digitale didactiek is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van goed ontworpen instructievideo’s. De ontwerpprincipes van Richard Mayer hierbij hanteren is zeer aan te raden. Onnodige cognitieve belasting wordt zo voorkomen door woord en beeld optimaal te combineren. Wanneer je met deze blik kijkt naar de huidige filmpjes valt er qua effectiviteit nog zeker winst te halen.

Misschien een idee om het nuttige met het effectieve te combineren!

En nu?

Een tweede golf Corona kan over ons heen spoelen en we weten niet wat dat ons gaat brengen. Wat we wel weten is dat we nu noodgedwongen ervaring hebben opgebouwd. Ons ploeterend zwemmen kan nu doelgerichter en we kunnen ons nu beter voorbereiden. Inmiddels gaan alle kinderen weer naar school en wordt weer in de klas lesgegeven. Betekent dit nu dat het lesgeven op afstand geen aandacht meer krijgt en we weer gaan doen wat we altijd deden. Mijn advies is, ga in gesprek met elkaar en kijk wat je wilt behouden. Een goede instructievideo blijft altijd handig voor je leerlingen en hier jezelf verder in bekwamen levert straks rust en vooral een hoger leereffect op.

Zie jij jezelf ook als iemand die graag binnen de eigen onderwijsorganisatie meer met digitale didactiek wilt doen en wil je anderen inspireren? Neem contact met me op.

Erwin Spaan

Onderwijs Adviseur

Erwin Spaan is een ervaren en enthousiast trainer/adviseur en mediacoach in het onderwijs en verbindt theorie met de praktijk. Omdat hij ook zelf voor de klas staat, ervaart hij het onderwijs van twee kanten en ziet hij hoe Digitale Geletterdheid en ICT deuren opent en het onderwijs verbetert. Erwin helpt scholen met het verwerven van inzichten en het maken van keuzes om het onderwijs eigentijdser, aantrekkelijker en effectiever te maken. Dit doet hij o.a. door inzet van Virtual  en Augmented Reality.

Wil je meer weten over de Nationale Opleiding Digitale Geletterdheid Expert?