Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 29 januari 2018 Leestijd 3 min.

Leermiddel in 1 minuut

Leesmethode Flits van Noordhoff: inspiratie uit Quest

Voor de methode Flits hebben we inspiratie gehaald uit de Quest. Die benaderen alles vanuit een vraag. Van die typische kindervragen. Spelen dieren ook wel eens voor de lol? Kun je fietsen afleren?

Wat vind jij het meest bijzondere uit jouw lesmethode?

We hebben een hele nieuwe manier van leesmotivatie en leesbevordering in de methode verwerkt. We werken met prikkelende vragen en overkoepelende thema’s zoals als: dilemma, naar buiten en zintuigen. Binnen dat thema werken we met de insteken vanuit de 7 belangstellingsgebieden van kinderen. Dit betekent dat het voor elk kind interessant blijft omdat we niet vier weken lang op 1 onderwerp blijven hangen.

‘We blijven niet vier weken op 1 onderwerp hangen’

Deze manier van werken past heel erg bij de informatieverwerking van nu. We verweven fictie en non-fictie. Vooral jongens lezen veel liever non-fictie lezen en vinden weetjes heel erg interessant.

Het is heel kleurrijk en er is veel afwisseling. En er zitten veel leestips in, met fragmenten uit klassiekers en actuele boeken. Er zijn tips en vragen om het gesprek op gang te brengen. We reiken de leerkracht en de kinderen veel aan om het lezen van jeugdboeken op de kaart te zetten.

Wat inspireert jou?

Voor de methode hebben we inspiratie gehaald uit de Quest. Die benaderen alles vanuit een vraag. Van die typische kindervragen. Spelen dieren ook wel eens voor de lol? Kun je fietsen afleren? Hoe overleef ik in de jungle? Deze vragen zijn ook het uitgangspunt geweest bij het stellen van de prikkelende vragen en de thema’s in methode.

Ik zit regelmatig achter in de klas om te horen wat het onderwijs vraagt en wat daar ons antwoord op is. Ik vind het belangrijk om los te komen van de verkaveling in het taal- en leesonderwijs. Het gaat niet over het scheiden van spelling, technisch lezen, de taalvaardigheden en –kennis en woordenschat. Het gaat juist over de samenhang.

‘Hoe kunnen we leerkrachten het eigenaarschap teruggeven?’

We bieden veel inhoud aan, omdat we leerkrachten rijker willen maken. In de praktijk blijkt dat leerkrachten zich vaak in de greep van een methode voelen. Hoe kunnen we leerkrachten het eigenaarschap teruggeven? Dat zijn de dingen die mij momenteel bezig houden.

Flits maakt lezen boeiend!

flits leesmethode

Waar kunnen mensen verder kijken?

Op onze website kun je proeflessen aanvragen en een selectie uit het materiaal bekijken.

Vind je het leuk om mee te denken over de toekomst van het taal- en leesonderwijs? Neem dan contact met me op: l.hamstra@noordhoff.nl.