Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 02 juni 2021 Leestijd 5 min.

Kwaliteit door scholing: interessant en waardevol!

Doen we de goede dingen en doen we die dingen ook goed? De vraag die elke schoolleider, maar ook intern begeleider en leerkracht zich elke dag zou moeten afvragen. Dat door onderwijsprofessionals hard wordt gewerkt is een feit, maar welke interventies maken nu echt het verschil?

Staat van het onderwijs

Elk jaar wordt de ‘Staat van het onderwijs’ bekeken en beschreven in een gelijknamig rapport. Door de NPO gelden die nu vrijkomen te koppelen aan de bevindingen uit ‘De staat van het onderwijs’ en in te zetten op bewezen effectieve interventies, sla je de spijker op zijn kop.

Scholen van onderwijsprofessionals

Middels de zelfscan en het opstellen van een school- en/of jaarplan, zijn keuzes gemaakt voor interventie. Eén van die interventies is het scholen van onderwijsprofessionals. De leerkracht doet ertoe, maar om daadwerkelijk verschil te maken moet deze leerkracht wel over kennis en vaardigheden beschikken om aan de juiste knoppen te draaien. Daarnaast zijn duidelijke afspraken en een doorgaande lijn binnen de school noodzakelijk voor een duurzame schoolontwikkeling.

Om als leerkracht het verschil te maken is het onder andere noodzakelijk dat alle leerkrachten kennis hebben van de referentieniveaus en cruciale doelen. Daarnaast is zicht op de schoolpopulatie en hun onderwijsbehoefte een voorwaarde om aan te sluiten op de belevingswereld van de leerlingen. Effectieve instructie, kennis van leerlijnen en aansluiten op de naaste ontwikkeling heeft direct effect op het leren.

"Om als leerkracht het verschil te maken is het onder andere noodzakelijk dat alle leerkrachten kennis hebben van de referentieniveaus en cruciale doelen."
Lenneke Jansen (Adviseur Onderwijskwaliteit)

Werk aan een professionele cultuur en goed onderwijs

Lenneke Jansen, Adviseur Onderwijskwaliteit bij de Rolf groep, adviseert om schoolteams te scholen op deze gebieden en samen vragen te beantwoorden als: ‘Welke leerlingen bezoeken onze school, wat hebben onze leerlingen nodig, welke doelen streven wij in de acht jaar bij ons op school na, hoe ziet onze instructie eruit en welke afspraken maken we als het gaat over evalueren en feedback’? Door als team antwoorden te vinden op deze vragen werk je binnen je school aan een professionele cultuur en goed onderwijs.

Wil je samen met jouw schoolteam ook werken aan goed en effectief onderwijs?

De onderwijs adviseurs van de Rolf groep denken graag met je mee! Bekijk een selectie van trainingen op effectief bewezen onderwerpen.

Lenneke Jansen

Onderwijsadviseur