Bewegend leren is de favoriete leermethode van kinderen. Logisch, want ze kunnen hun energie kwijt, maken plezier en leren ook nog eens! Maar hoe kun je bewegend leren stimuleren met ICT? Sander geeft je 5 tips.
Beweging tijdens het leren zorgt ervoor dat het geleerde beter blijft hangen. Als je met de kinderen actieve activiteiten doet, zoals bijvoorbeeld fysieke reken- en taal activiteiten, kun je een bijdrage leveren aan het verbeteren van de schoolprestaties. Sander van der Mark, category manager bij de Rolf groep: “In veel klassen gebruiken leerkrachten korte werkvormen tussendoor zodat leerlingen even kunnen bewegen, zich kunnen ontspannen en concentratie opbrengen voor de volgende les. Maar je kunt veel meer bewegen tijdens het leren! Er zijn mooie ICT oplossingen beschikbaar om bewegend leren te stimuleren. Ik geef je graag 4 tips!“
De Gamer is een duurzame speelvloer voor scholen en recreatieparken. De vloer bestaat uit 9 zonnepanelen welke voorzien zijn van LED’s en sensoren die de beweging van de kinderen detecteren. Op de Gamer spelen kinderen uitdagende spelletjes die zowel educatief zijn als leuk, en die aanzetten tot bewegen. Er zijn inmiddels 10 spellen beschikbaar en deze bibliotheek blijft groeien; op de Gamer ben je dus nooit uitgespeeld. Via een online dashboard kunnen scholen hun scores bekijken én vergelijken met andere scholen. En ondertussen wekt de vloer continu duurzame energie op. Duurzaam bewegend leren en spelen, dat is de Gamer.
De Springlab Beweegvloer is speciaal ontwikkeld voor peuters en kleuters in samenwerking met wetenschappers, pedagogisch experts en kinderen zelf.
De beweegvloer combineert bewegen, spelen, ontdekken, sociale interactie en leren in een compleet nieuwe leerervaring voor jonge kinderen. Alle kinderen vinden het geweldig en gaan iedere dag weer vol enthousiasme aan de slag op de beweegvloer!
De Springlab is beschikbaar in twee varianten: mobiel en plafondversie.
Computergames zijn fun. Maar buiten.. daar beleef je pas écht avonturen! Picoo combineert het beste van twee werelden met de eerste outdoor gameconsole.
Deze tip heb ik van Eveline Kaleveld, Apple Learning Specialist, gekregen: “Met de Math Ninja AR – Box Battle moet je opdrachten uitvoeren. Als je de app opstart, begin je met je eerste opdracht. Je ziet een mannetje een groot blok met een cijfer boven zíjn hoofd houden. Dit aantal blokken moet je gaan verzamelen in de ruimte. Doordat deze app gebruikmaakt van Augmented Reality loop je met de iPad door de ruimte om het juiste aantal blokken te zoeken. Je bent dus met de iPad in beweging om je opdrachten te voltooien. Echt een nieuwe leerervaring!”
Met deze app leren kinderen de structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen. Bij de kleuters ligt in combinatie met deze app de nadruk vooral op:
Met Springloop stimuleer je bewegend leren. Springloop bestaat uit een app met 13 games, duurzame kunststof kaarten en touw en klittenband om de kaarten op te hangen. Perfect om te spelen in combinatie met iPads. De app wordt regelmatig geüpdatet, er komen steeds nieuwe lesopdrachten bij.