Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
Gepubliceerd op 12 februari 2018 Leestijd 2 min.

Vraag het de expert

"Hoe kunnen we LEGO op een andere, meer creatieve manier inzetten?"

In de kinderopvang, op basisscholen en op BSO's zwerven ze in grote hoeveelheden rond: LEGO stenen. Veel leerkrachten en pedagogisch medewerkers vragen onze accountmanagers: "Hoe kunnen we LEGO op een andere, meer creatieve manier inzetten?"

Bij LEGO denk je algauw aan nabouwen. Aan opdrachten die je op slechts één manier kunt uitvoeren. Maar je kunt er veel meer mee. Creëer een LEGO werkplaats en geef creatieve knutselopdrachten als: maak een masker, een fantasiedier, een sieraad of het vervoermiddel van de toekomst. Je kunt kinderen ook samen rond een grondplaat laten werken aan bijvoorbeeld de ideale speelplaats of het leukste zwembad.

Met andere materialen erbij ga je nog een stap verder:  

  • Papier en karton
  • Lapjes stof
  • Touwtjes en elastiekjes
  • Foto’s uit tijdschriften
  • Kleurpotloden, verf en krijt
  • Natuurlijk materiaal, zoals bladeren, kastanjes en dennenappels

LEGO krijgt hierdoor een heel andere functie. Net als kleurpotloden en klei wordt het een materiaal waarmee kinderen iets nieuws kunnen creëren. Iets wat ze zelf hebben bedacht en op basis van hun eigen randvoorwaarden uitvoeren. Dat is een waardevolle ervaring waaraan ieder kind zekerheid en vertrouwen in eigen kunnen ontleent.

Wil je ook een LEGO Makerspace beginnen?

Schuif de tafels tegen elkaar zodat de kinderen in groepjes kunnen werken en leg in het midden alle knutselmaterialen die je maar kunt vinden. Geef een paar verschillende knutselopdrachten zodat de kinderen zelf kunnen kiezen. Laat ze aan het eind van de les vertellen wat het idee was en welke keuzes ze in de uivoering hebben gemaakt. Ook daar leren ze van!

Meer inspiratie vind je op LEGOeducation.com/Maker.

Heb je ook een vraag voor de Rolf groep?

Laat het ons weten via dit formulier. Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord van onze expert.