Geschikt voor
Basisschool Voortgezet Onderwijs
NULL
Gepubliceerd op 17 juni 2021 Leestijd 5 min.

Vraag het de expert

Hoe kan ik meerkunners verrijking aanbieden?

'Help, waar haal ik de tijd vandaan om ook nog de meerkunners uit mijn klas uit te blijven dagen?!' Herkenbaar? Er zijn heel veel les ideeën en programma’s voor deze leerlingen beschikbaar, maar vaak is de factor tijd een knelpunt. Daarom krijgen wij vaak de volgende vraag binnen: “Hoe kan ik verrijking aanbieden, zonder dat mijn werkdruk nog hoger wordt?”

Voor het antwoord op die vraag hebben we de Digitale Leerschool opgezet. Malouk van der Kooy Versteeg, Product owner van de Digitale Leerschool: “In digitaal aanbod vonden wij het antwoord op de behoefte om verrijking aan te bieden zonder dat de werkdruk hoger wordt. Leerlingen kunnen op eigen tempo en niveau met aantrekkelijke programma’s aan de slag in én buiten het klaslokaal. Dit maakt dat iedere leerkracht het programma kan aanbieden op een manier die het best bij zijn of haar klassituatie past.

Verrijking in het Engels

De Digitale Leerschool biedt verrijking in het Engels aan. Dat heeft twee redenen. Ten eerste vinden leerlingen het leuk om de Engelse taal te leren. Die vaardigheid kunnen ze direct inzetten op vakantie, bij het kijken van een filmpje op YouTube, of als de leerling kiest voor TTO onderwijs. Door nieuwe leerstof in het Engels aan te bieden, werp je een extra hobbel op. “Juf, de opdracht staat in het Engels en dat kan ik niet, dus ik weet niet wat ik moet doen!” Hoe gaat de leerling om met die tegenslag? Voila, daar is de leerkuil. Dit is het moment dat een leerling mag gaan leren oplossingsgericht te denken. 

e-Coach

Iedere leerling van de Digitale Leerschool krijgt een e-Coach. De e-Coach staat in direct contact met de leerlingen via onze online support desk. De e-Coach voorziet de leerlingen van nieuwe werkopdrachten en geeft antwoord op de vragen van leerlingen. Zo hoeft de leerkracht zich niet eerst te verdiepen in de werkwijze van het platform, maar kan zijn/haar spaarzame tijd besteden aan het motiveren en enthousiasmeren van de leerling.  

"Ieder jaar in september komt de e-Coach naar onze school toe voor de kick off van de Engelstalige verrijkingslessen. Alle leerlingen starten met hun eigen programma Engels, Mathematics of Science. De aanwezigheid van de e-Coach maakt online leren persoonlijk. Gedurende het schooljaar stellen onze leerlingen online vragen aan de e-Coach. Dan is het ook fijn om een gezicht erbij te hebben."
Carina Sels, IB-er Prins Willem Alexanderschool 's-Gravenzande

Fieke van Nunen is e-Coach bij de Digitale Leerschool: “Eens per week beantwoorden wij de vragen van de leerlingen. Vaak vragen leerlingen om nieuwe opdrachten, maar soms hebben ze een vraag over een opdracht. En soms willen ze gewoon even kletsen en vragen ze wat mijn favoriete nummer in de top 40 is. Dat hoort er natuurlijk ook bij!

Tips voor verrijkingslessen

Wil jij aan de slag met verrijkingslessen? We hebben vier tips uit de praktijk voor je verzameld:

  • Verrijking moet leuk zijn. Wij geloven dat ieder kind houdt van leren. Het moet alleen wel aansluiten bij de belevingswereld van het kind. En die wereld is voor ieder kind anders. 
  • Maak het belangrijk. Als verrijking als ‘tijdverdrijf’ wordt ingezet, dan zal een leerling het ook op die manier benaderen. 
  • Geef het een vaste plek in de leerdoelen van de leerling.
  • Verrijking heeft een breder doel dan nieuwe kennis opdoen. De confrontatie met de leerkuil bijvoorbeeld. 

Wil je weten hoe digitale verrijkingslessen jouw leerlingen kunnen helpen, zonder dat er te veel van jou wordt gevraagd?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.