Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
NULL
Gepubliceerd op 09 november 2020 Leestijd 5 min.

Vraag het de expert

Het nieuwe trainen

Wat onwennig kwamen ze mijn digitale Teams lokaal binnen. Sommige cursisten met hun camera al aan en het geluid nog uit, nieuwsgierige partners of kinderen zag ik even een kijkje nemen. Bij anderen stond het geluid aan en hoorde ik op de achtergrond een blaffende hond, zingend kind of koffieapparaat wat nog snel voor een bakje koffie zorgde. Het was even wennen voor iedereen, dat online training volgen. Van schoolbank naar eettafel, van teamkamer naar huiskamer.

Met trots kan ik na een aantal maanden zeggen dat we het nu gewoon doen. We  volgen dagelijks online trainingen op afstand, alsof we nooit anders gedaan hebben! Als jonge kind trainer spreek ik vaak met leerkrachten over de rijke speelleeromgeving als voorwaarde voor de ontwikkeling. Op die manier heb ik naar het online trainen gekeken.

Hoe kunnen wij als onderwijsadviseurs/trainers die online-omgeving creëren? 

Dat begint natuurlijk bij  de basis. De basis die buiten mij als trainer ligt en door de klant wordt gefaciliteerd. Goede wifi en digitale apparaten worden in de meeste gevallen snel gefaciliteerd en thuis– of schoolwerkplekken werden geregeld. Zonder deze goede basis kom ik met niemand in verbinding.  

Nadat de gefaciliteerde basis staat, komen we bij regels en structuur. Ook in het online klaslokaal worden afspraken gemaakt. We komen op tijd online, zorgen voor een rustige werkplek en zijn oplettend wat betreft camera en geluid. Wat betreft structuur zorgen wij als trainers vooraf dat de cursisten weten hoe ze kunnen inloggen, wat er van hen verwacht wordt en welke voorbereidingen zij eventueel moeten treffen om de training goed te kunnen volgen.  

En dan de rijke online speelleeromgeving.

We weten allemaal dat alleen luisteren niet effectief is in een training, dus zorgen we voor afwisseling in het programma. Actieve deelname door een afwisseling van “doeopdrachten” en “schrijfopdrachten”.  In de training “Vertelspeeltafel” zochten de leerkrachten in hun eigen boekenkast naar geschikte voorbeelden. Bij de training Jonge Kind werden vooraf gestuurde ontwikkelingslijnen op volgorde gelegd. Maar ook allerlei online tools zorgen voor de nodige afwisseling in de training zodat er geluisterd, gesproken, geschreven, nagedacht en overlegd word.  Aparte online ruimtes waarin kleine groepjes kunnen overleggen of het verwerken van de theorie middels online opdrachten. 

Kortom; een rijke online speel leeromgeving wordt gecreëerd. Als trainers zijn wijnet als leerkrachten, steeds op zoek en richten we ons online lokaal ook regelmatig anders in.  

Wanneer ik ‘offline’ ga en mijn online klaslokaal afsluit, volgt altijd een evaluatie.  

Leerkrachten bevestigen mijn trotse gevoel. De trainingen zijn vaak wat korter maar daardoor ook zeker efficiënter. De afwisseling in het online programma zorgt dat de aandacht wordt vastgehouden. Een bijkomend voordeel is dat er geen extra reistijd is en dus ook geen file onderweg van en naar de training. (We kunnen gewoon iedere keer op tijd starten!!)  

Trainen is oefenen en herhalen. Voor mij, maar ook voor de deelnemers! Ik durf dus wel te zeggen dat we samen blijven trainen en dus steeds beter worden. In ons vakgebied middels online training!!  

ConclusieBijna iedere training kan nu gewoon online doorgaan! Natuurlijk wel met de juiste basis en een rijke speelleeromgeving 😊. Ondanks en dus ook dankzij het Corona virus.