Annemiek Neefjes, directeur en oprichter, vertelt: ‘De Schoolschrijver is ontstaan in 2010 toen er een aantal dingen samen kwamen. Ik ben altijd werkzaam geweest in het letterenveld en ik weet heel goed wat boeken kunnen betekenen. Op de school van mijn eigen kinderen kwam ik in aanraking met kinderen die van huis uit boeken en lezen niet meekrijgen.
Die jongens en meiden moeten het doen met wat ze op school aangeboden krijgen. Dat voelde schraal. Ik vroeg me af wat ik zou kunnen doen. En hier werd het zaadje geplant voor De Schoolschrijver. Mijn overtuiging is dat je boeken en verhalen nodig hebt om je talig te kunnen ontplooien. Ze geven zoveel aan fantasie en denkmogelijkheden!’
We zijn buitenschoolse experts die binnenschools iets kunnen bijdragen
- Kinderen weer het vertrouwen teruggeven in hun creativiteit en fantasie, ze zijn vaak onzeker over taal.
- Kinderen verrijken door ze de rijkdom van taal te laten ontdekken.
- Leerkrachten een nieuwe aanpak leren waarmee ze hun leerlingen een nog betere start kunnen geven.
Taal is de basis van leren, van alles!
Een op de 10 jongeren dreigt laaggeletterd te worden. Kinderen taalsterk maken is een maatschappelijke opdracht, dat hoef je als school niet in je eentje voor elkaar te krijgen, het gaat de hele samenleving aan. Daarom nodig ik heel graag scholen uit om de ramen open te gooien, zodat we het samen kunnen doen.
- In een intensieve samenwerking van een half schooljaar gaan de auteur en een leerkracht samen op avontuur met taalzwakke kinderen.
- Er is ook een interactief maandprogramma voor alle basisscholen dat leesplezier en schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tilt.
'Het is net alsof de schrijver uit het digibord stapt'