Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 28 mei 2020 Leestijd 4 min.

Vraag het de expert

Digitaal leren; de positieve vibe van afstandsonderwijs

Een week of tien geleden, pal na de persconferentie waarin duidelijk werd dat de schoolgebouwen de maandag nadien gesloten zouden blijven, schreef ik over de positieve invloed die deze crisis zou gaan hebben op de digitale vaardigheden van leerkrachten. En zo bleek natuurlijk. De leerkracht die nu nog nooit van Hangouts, Teams of Zoom gehoord heeft, was óf met zwangerschapsverlof óf heeft zichzelf uit angst voor Corona opgesloten op de zolder van het schoolgebouw. Waarbij de conciërge met een zelfgebouwde katrollift dagelijks twee mueslirepen, een glas melk en een kiwi naar boven transporteerde. Excuus, ik ben een beelddenker en zal je de rest van de details besparen.

Natuurlijk werden leerkrachten in hoog tempo digitaal vaardiger. Niet zelden hoorde ik leerkrachten die versteld stonden van zichzelf én blij werden van nieuwe inzichten. Zo kon het dus ook! Er viel uiteraard nog van alles te verbeteren aan de manier waarop mensen in een tijdsbestek van enkele dagen vorm gaven aan het verzorgen van onderwijs op afstand. Maar vooral; wat een weelde dat de digitale revolutie waarover tenminste tien jaar kilometers teksten geschreven werden, maar die toch ook vooral achter bleef bij de verwachtingen, nu van de grond kwam. En nu; hoe houden we die digitale Chinese bordjes in de lucht met zijn allen?

De kinderen konden hun geluk niet op toen ze weer naar school mochten. Wat maakte hen het uit dat de school leek op een soort doolhof van rood witte linten en plexiglas platen, gecompleteerd met een lijnenspel van verftape op de vloer waar Mondriaan de nodige fantasie uit zou kunnen ophalen. Nee, ze zagen hun vriendjes, vriendinnetjes en natuurlijk de juf of meester weer. Tegelijkertijd rees de vraag; hoe houden we nu vast wat goed was tijdens de Corona-sluiting? Ik ging er al met diverse bestuurders en bovenschoolse ICT’ers over in gesprek.

Het meest gehoorde en wat mij betreft belangrijkste antwoord: zorg voor een goede governance. Ofwel; nu we onszelf wat ruimte kunnen geven om na te denken over wat goed is, hebben we ook tijd om afspraken te maken over hoe we al deze vers ontdekte mogelijkheden nog beter en gerichter in kunnen zetten. En; waar zitten de uitdagingen rondom digitaal pesten, de leerkracht die ineens continue bereikbaar is, de leerlingen die zelf op onderzoek gaan naar instellingen die de leerkracht vergat dicht te zetten en niet te vergeten hoe digitaal (afstands)onderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven.

Denk daarbij aan gerichte blokken met instructie. Liefst in kleine groepjes en vooral op verschillende momenten. Een kind in de klas luistert ook geen twee uur achter elkaar na je. Deel je reguliere instructietijd rustig door de helft, wanneer je het via de webcam moet doen. En zorg ervoor dat je met je team hetzelfde doet. Afspraken maken over praktisch gebruik en de verwachtingen die je van leerlingen kunt stellen. Vaak vergeten, structureel onderschat, maar wellicht het allerbelangrijkst.

Daarnaast is het een misvatting dat je leerlingen nu ook per definitie digitaal vaardiger zijn geworden. Gesprekjes voeren via de webcam is namelijk niet per sé een eyeopener voor kinderen. Digitaal opdrachten maken en inleveren wellicht wel, maar dat zal in digitale zin de afgelopen weken vaak neergekomen zijn op dezelfde handeling. Het is niet zo dat we leerlingen nu in twee maanden tijd hebben voorbereid op hun toekomstige rol in de maatschappij. Digitale geletterdheid vraagt meer dan dat. Nadenken over de waarde van computers in onze samenleving, over hoe je jezelf profileert, zowel online als offline. Kritisch nadenken over het vormgeven van eigen gemaakt digitaal werk. En creatief brainstormen over wat een computer in de toekomst voor jou kan betekenen. We hebben een mooie eerste stap gezet, maar vooral een kans voor onszelf gecreëerd die niet verloren mag gaan.

Marvin Reuvers

Marvin Reuvers

Onderwijsadviseur

Marvin Reuvers richt zich op toekomstgericht onderwijs. Door doe- en ontdeklabs vol ICT-innovaties op te zetten, stimuleert hij onderzoekend en ontwerpend leren. Hij leert je technologie slim in te zetten, zodat het aansluit op individuele leerbehoeften en talenten . Marvin maakt ook samenwerken efficiënter, met zijn specialisatie in Microsoft en Office365. Van aanschaf tot implementatie adviseert hij schoolbesturen over slimme, snelle opbrengsten en het gebruik en beleid van de technologie. Hij brengt bijvoorbeeld helder in kaart wat er moet gebeuren op het gebied van informatiebeveiliging en privacy in het kader van gegevensbescherming.