Geschikt voor
Basisschool
NULL
Gepubliceerd op 15 januari 2020 Leestijd min.

5 & 6 februari 2020

De Rolf groep is aanwezig tijdens de tiende editie van IPON 2020

Op woensdag 5 en donderdag 6 februari 2020 vindt de tiende editie van IPON plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Ook deze editie zijn er weer vele nieuwe en innovatieve initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie & professionalisering. Als de Rolf groep zijn we dit jaar ook weer vertegenwoordigd met een eigen stand en met een eigen theater waar gedurende deze dagen verschillende workshops worden gegeven.

Met het thema: De Rolf groep, de innovatieve en educatieve partner voor het primair onderwijs laten we het publiek kennis maken in onze eigen stand met o.a. de toepassingen van ClassVR, Rolf Connect, Zorgeloos in de Cloud en AR in het primair onderwijs.

Meld je aan, bezoek ons op onze stand (D044) op 5 of 6 februari 2020.

Laat je inspireren op de IPON

Kijk hieronder welke workshops voor jou interessant zijn; registreer en schrijf je in!

5 februari 10.45 -11.15 - Innovatie en het jonge kind – Eveline Kaleveld

In steeds meer kleuterklassen zie je tegenwoordig een iPad. Maar hoe kun je ze nou op een zinvolle manier inzetten zodat het iets toevoegt aan het leren bij de kleuter. Want iedereen weet… Kleuters leren vooral door handelend bezig te zijn. Hoe past een iPad hier dan eigenlijk in?

In deze sessie neem ik je mee hoe je de iPad in kunt zetten op een manier die past zoals kleuters leren. Kleuters aan de slag laten gaan met foto’s en video? Absoluut doen! Een echte speurtocht maken? Nog veel leuker! De iPad in de bouwhoek inzetten? Doen! De iPad mee naar buiten nemen Na deze sessie weet je hoe en waarom! In deze sessie ga je natuurlijk deze dingen leren maar je gaat het ook vooral doen!

Doelgroep:  PO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

5 februari 11.30-12.00 - ClassVR in de klas- Freddy van der Woude

Iedere leerkracht droomt ervan, soms even de theorie de theorie laten en met de hele klas de praktijk ervaren. De natuur in, verre steden bezoeken, archeologische vindplaatsen verkennen
of eens een olifant van dichtbij bekijken. Maar ClassVR biedt zoveel meer dan een verbluffende visuele ervaring. Aan de hand van een aantal verassende praktijkvoorbeelden laten we zien wat taalontwikkeling en het regenwoud met elkaar te maken hebben of hoe een rekenles niet alleen
leuker wordt, maar ook goed voor het leerrendement is.

Doelgroep: PO en VO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

5 februari 12.15 -12.45 - AR in de klas - Brenda van Rijn

Een levensgrote olifant en ijsbeer in de klas. Of een iglo op het schoolplein zonder dat het ijs smelt. Je loopt eromheen en je leert over allerlei onderwerpen met Augmented Reality.
We vertellen je over hoe we AR toepassen voor de onderwijspraktijk in het basisonderwijs en hoe we deze lessen ontwikkelen. Bovendien nemen we je mee naar de ervaringen die kinderen beleven met AR.  Natuurlijk ga je zelf aan de slag met de tijger, bekijk zijn klauwen van heel dichtbij en tel zijn snorharen. Een unieke ervaring die je echt wil meemaken!

Doelgroep: PO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

5 februari 14.15-14.45 - Innovatief handelingsgericht leren voor het jonge kind - Chamin Harderman

Leren doe je door te handelen met materialen. Maar hoe kun je de iPad eigenlijk combineren met concreet materiaal? Wat is er eigenlijk allemaal?
Want… Heb jij je huishoek wel eens omgetoverd tot een winkel? En heb je daar wel eens een echte kassa in gebruikt zodat jouw leerlingen ook de producten kunnen scannen? En dat ze eigenlijk spelenderwijs bezig zijn met rekenen. Of… Heb je de iPad wel eens ingezet in combinatie met splitsen want ook hier zijn mooie materialen voor! En in de hoek waarin je puzzels hebt kun je met een speciale app je puzzel tot leven laten komen.  Maar… Er is nog veel meer! Na deze sessie heb je weer heel veel nieuwe ideeën hoe je met materialen en de iPad aan de slag kunt gaan.

Doelgroep:PO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

5 februari 15.00-15.30 - Creativiteit binnen handbereik - Fons van den Berg

Creatief met Clips – gevorderde video voor beginners

Kinderen zijn dol op video. En niet alleen kijken. Ook (of misschien wel juist) het maken van video vinden ze leuk. In deze workshop maak je een deep dive in Clips. Met deze iOS-app van Apple maak, bewerk en deel je snel en eenvoudig video’s met tekst, effecten, graphics en meer.

Leer een aantal power tips en handige trucs waarmee je snel het maximale uit Clips leert halen en ontdek de bijna oneindige mogelijkheden voor storytelling, reflecteren, presenteren, kennisclips, uitlegvideo’s en nog heel veel meer. En niet alleen voor jezelf, maar ook voor je leerlingen.

In deze sessie maak je kennis met de app en ga je zelf aan de slag met het maken van een korte video. Je gaat dankzij de boeken van Iedereen is creatief naar huis met een schat aan concrete lesideeën om video te integreren in je (vak)lessen.

Doelgroep: PO en VO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

5 februari 15.45-16.15 - ClassVR in de klas- Freddy van der Woude

Iedere leerkracht droomt ervan, soms even de theorie de theorie laten en met de hele klas de praktijk ervaren. De natuur in, verre steden bezoeken, archeologische vindplaatsen verkennen
of eens een olifant van dichtbij bekijken. Maar ClassVR biedt zoveel meer dan een verbluffende visuele ervaring. Aan de hand van een aantal verassende praktijkvoorbeelden laten we zien wat taalontwikkeling en het regenwoud met elkaar te maken hebben of hoe een rekenles niet alleen
leuker wordt, maar ook goed voor het leerrendement is.

Doelgroep: PO en VO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

6 februari 10.45 -11.15 - Innovatief handelingsgericht leren voor het jonge kind - Eveline Kaleveld

Leren doe je door te handelen met materialen. Maar hoe kun je de iPad eigenlijk combineren met concreet materiaal? Wat is er eigenlijk allemaal?
Want… Heb jij je huishoek wel eens omgetoverd tot een winkel? En heb je daar wel eens een echte kassa in gebruikt zodat jouw leerlingen ook de producten kunnen scannen? En dat ze eigenlijk spelenderwijs bezig zijn met rekenen. Of… Heb je de iPad wel eens ingezet in combinatie met splitsen want ook hier zijn mooie materialen voor! En in de hoek waarin je puzzels hebt kun je met een speciale app je puzzel tot leven laten komen.  Maar… Er is nog veel meer! Na deze sessie heb je weer heel veel nieuwe ideeën hoe je met materialen en de iPad aan de slag kunt gaan.

Doelgroep:PO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

6 februari 11.30-12.00 - ClassVR in de klas- Freddy van der Woude

Iedere leerkracht droomt ervan, soms even de theorie de theorie laten en met de hele klas de praktijk ervaren. De natuur in, verre steden bezoeken, archeologische vindplaatsen verkennen
of eens een olifant van dichtbij bekijken. Maar ClassVR biedt zoveel meer dan een verbluffende visuele ervaring. Aan de hand van een aantal verassende praktijkvoorbeelden laten we zien wat taalontwikkeling en het regenwoud met elkaar te maken hebben of hoe een rekenles niet alleen
leuker wordt, maar ook goed voor het leerrendement is.

Doelgroep: PO en VO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

6 februari 12.15-12.45 - Innovatie en het jonge kind -Eveline Kaleveld

In steeds meer kleuterklassen zie je tegenwoordig een iPad. Maar hoe kun je ze nou op een zinvolle manier inzetten zodat het iets toevoegt aan het leren bij de kleuter. Want iedereen weet… Kleuters leren vooral door handelend bezig te zijn. Hoe past een iPad hier dan eigenlijk in?

In deze sessie neem ik je mee hoe je de iPad in kunt zetten op een manier die past zoals kleuters leren. Kleuters aan de slag laten gaan met foto’s en video? Absoluut doen! Een echte speurtocht maken? Nog veel leuker! De iPad in de bouwhoek inzetten? Doen! De iPad mee naar buiten nemen Na deze sessie weet je hoe en waarom! In deze sessie ga je natuurlijk deze dingen leren maar je gaat het ook vooral doen!

Doelgroep: PO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

6 februari 14.15-14.45 - Creativiteit binnen handbereik - Fons van den Berg

Handschrift, doodles en meesterwerken – iPad en Apple Pencil in de les

De iPad is een geweldig leermiddel. Je kunt er namelijk alles op doen wat je op een computer kunt … en meer. Met de Apple pencil voeg je voeg eindeloze mogelijkheden toe aan je iPad. Met deze slimme pen transformeer je iPad tot een digitaal werkboek, een schrift, een tekenblok of zelfs een oneindig schildersdoek. In de workshop ervaar je op welke manieren de combinatie van iPad en Apple Pencil kinderen gereedschap biedt om vorm en inhoud te geven aan hun digitale creativiteit en maak je kennis met kant-en-klare materialen van het Iedereen is creatief-programma om dat om een eenvoudige en aantrekkelijke manier in je lessen te integreren.

Doelgroep PO en VO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

6 februari 15.00-15.30 - Innovatief handelingsgericht leren voor het jonge kind - Eveline Kaleveld

Leren doe je door te handelen met materialen. Maar hoe kun je de iPad eigenlijk combineren met concreet materiaal? Wat is er eigenlijk allemaal?
Want… Heb jij je huishoek wel eens omgetoverd tot een winkel? En heb je daar wel eens een echte kassa in gebruikt zodat jouw leerlingen ook de producten kunnen scannen? En dat ze eigenlijk spelenderwijs bezig zijn met rekenen. Of… Heb je de iPad wel eens ingezet in combinatie met splitsen want ook hier zijn mooie materialen voor! En in de hoek waarin je puzzels hebt kun je met een speciale app je puzzel tot leven laten komen.  Maar… Er is nog veel meer! Na deze sessie heb je weer heel veel nieuwe ideeën hoe je met materialen en de iPad aan de slag kunt gaan.

Doelgroep:PO

Registreer en schrijf je in voor deze workshop

6 februari 15.45-16.15 - Iedereen kan coderen - Eveline Kaleveld

Wanneer je lesgeeft in programmeren, breng je de leerlingen ook bij hoe ze hun creatieve en probleemoplossende vermogen kunnen aanspreken: allemaal vaardigheden die iedere leerling in de toekomst nodig heeft. Met het lesprogramma ‘Iedereen kan programmeren’ van Apple ontdekken leerlingen de wereld van het programmeren aan de hand van interactieve puzzels, leuke figuren en activiteiten voor tijdens en na de les. Met de leuke Swift Playgrounds-app op iPad en ondersteunende handleidingen kunnen leerlingen aan de slag met tal van leuke programmeerpuzzels die een beroep doen op hun kritisch denkvermogen. Ze gaan meteen al programmeren in Swift, de programmeertaal waarmee professionele programmeurs veelzijdige apps bouwen. In deze sessie maak je kennis met de opzet en inhoud van dit gratis, onlangs compleet geactualiseerde lesprogramma. En uiteraard gaan we ook lekker praktisch aan de slag met de materialen zodat je zelf ook ontdekt dat iedereen kan programmeren … ook jij en je leerlingen.

Doelgroep: PO en VO