Wat heb je eraan?
‘Dit soort concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van de manier waarop kinderen sensorische prikkels uit de omgeving verwerken. Als je met een ‘sensorische bril’ naar dit gedrag kijkt, kun je deze kinderen beter begrijpen en is het makkelijker om een oplossing te vinden. In dit onderzoek van dr. Celeste Meijs en collega’s van de Open Universiteit lees je de belangrijkste bevindingen over het effect op leerprestaties bij eenmalig gebruik van een hulpmiddel voor de sensorische prikkelverwerking. Er is ook een stappenplan ontwikkeld waarmee je passende interventies kunt bepalen.’
Waarom vindt Frederieke dit een parel?
‘Dit onderzoek zet het probleem eindelijk op de kaart. Gelukkig zie ik wel steeds meer hulpmiddelen verschijnen, maar omdat er nog veel onwetendheid is, hebben ze vaak niet het gewenste resultaat. Zo zie ik in een klas soms wel tien koptelefoons om de stoelen hangen of zitten kinderen hele dagen op wiebelkussens. Door Wobble weten we nu beter wat wel en niet werkt.’
Waar kun je deze parel vinden?
Frederieke praat je graag bij over sensorische informatieverwerking en de manier waarop je het beste met concentratieproblemen om kan gaan. In een training van drie dagdelen neemt ze je mee in de wereld van prikkelverwerking in de klas! Wil je meer informatie of je meteen aanmelden? Stuur een mail naar frederieke.kramer@derolfgroep.nl