Geschikt voor
Basisschool Kinderopvang
Gepubliceerd op 02 april 2019 Leestijd 4 min.

Vraag het de expert

Hoe kun je buiten werken aan de kerndoelen van het onderwijs?

Kinderen zijn graag buiten: rennen, fietsen, klimmen, voetballen... Ze hebben groot gelijk, want buitenspelen is gezond. Je leerlingen krijgen voldoende vitamine D en lichaamsbeweging én ze hebben veel meer gelegenheid om samen te spelen dan binnen. Eigenlijk zou je veel vaker naar buiten willen met de kinderen. Niet alleen om te spelen, ook om te leren.

Rita Stronks

Interieuradviseur en pedagoog

Rita is afkomstig uit de hulpverlening, waar ze altijd gewerkt heeft met het jonge kind (o.a. met normaal begaafde kinderen met ASS). Daar viel haar de invloed van de ruimte op het gedrag van de kinderen al op en besloot zich hier meer in te scholen. Nu combineert ze haar pedagogische kennis met o.a. styling, kleur-en materiaalgebruik, een goede verlichting én akoestiek.

“Buitenspelen wordt nog altijd gezien als vrije tijd tussen het echte werk door. En het echte werk is:  de kerndoelen behandelen. Maar waarom moet dat binnen gebeuren? Van de 58 door het ministerie geformuleerde kerndoelen zijn er genoeg waar je ook buiten aan kunt werken.”

Enkele voorbeelden

Als eerste voorbeeld noemt Rita kerndoel 32: het oplossen van eenvoudige meetkundige problemen. “Kan vaak prima buiten. Een plein met stoeptegels is ideaal om oppervlakteberekeningen te leren maken. Veel leuker dan hokjespapier. En neem kerndoel 43: leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind. Of kerndoel 40: De leerling leert in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leert hoe ze functioneren in hun leefomgeving. Het ligt voor de hand dat dit buiten beter kan dan binnen. Daarnaast kun je ook kijken naar activiteiten waarvoor leerlingen meestal aan tafel zitten, zoals moeilijke woorden schrijven of ingewikkelde sommen maken. Dat kan ook heel goed buiten, bijvoorbeeld met stoepkrijt.”

Pak die buitenkans!

Buiteneducatie vraagt een andere kijk op leren en op je rol als leerkracht. Dat is wennen, ook voor je leerlingen. Maar je doet het niet voor niets. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat buiten leren een positieve invloed heeft op kinderen: van gezondheidswinst tot betere leerresultaten. Ook kinderen die in de klas niet goed tot hun recht komen, vallen buiten vaak positief op. Redenen genoeg om vaker naar buiten te gaan met je klas. Bereid je les wel goed voor en houd rekening met de volgende aandachtspunten:

  • Kinderen zijn gewend om op het schoolplein vrij te zijn en te ravotten. Laat ze zelf meedenken over de regels die buiten heersen.
  • Geef je buitenlessen uit het zicht van de klaslokalen of stem ze af met je collega’s.
  • Zorg ervoor dat je zelf altijd te zien bent voor alle leerlingen, ook buiten ben je hun aanspreekpunt.
  • Houd er rekening mee dat een buitenles langer duurt dan een binnenles.
  • Vraag eventueel hulp van ouders.

Meer weten over het belang van buiten spelen en bewegen?
Volg deze training!

Bekijk de buitenaanbiedingen op rijdend materiaal!

Maak kans op een buitenpakket t.w.v.  € 1075,-