Geschikt voor
Basisschool
Gepubliceerd op 01 februari 2018 Leestijd 4 min.

Bevlogen initiatieven

Basisschool de Rozenhorst heeft een bijzonder lab in huis, het SkillsLab.

In gesprek met José Pijpers-Fila (directeur) en Diana Molenschot-Kloos (SkillsLab en ICT) van R.K. basisschool De Rozenhorst, in Rozenburg. De Rozenhorst heeft een bijzonder lab in huis, het SkillsLab. Een plek waar kinderen 21st century skills leren met behulp van moderne media.

Het SkillsLab werkt wel!

José: ‘Een jaar of 7 geleden begon het. Ik merkte een verschuiving in het leerproces bij de leerlingen, kinderen hield ik lastiger bij de les. Ik heb jarenlang voor de klas, voor groep 7 en 8 gestaan. Ik was op dat moment al thematisch aan het werk met de zaakvakken, omdat dat wel werkte. Er ontstond een plan voor het SkillsLab. En daar zijn we nu sinds 2014 mee bezig.

we do video

Je kunt wachten tot het zover is of nu al gaan bouwen

Dit lab is voor ons een pilot. Een belangrijke pilot waarvoor Rotterdam via ‘leren loont’ subsidie geeft. Wetenschap en techniek moeten binnenkort op je lesrooster staan. Je kunt wachten tot het zover is of het nu al gaan bouwen met de kinderen. En daar hebben wij voor gekozen. Je hebt een SkillsLab niet in een keer opgericht. ICT was er eerder alleen voor de stekkertjes.

Hoe krijg je kinderen enthousiast en gefocust?

Eén van onze drijfveren is om kinderen meer betrokken te krijgen bij het onderwijs. Thuis hebben ze laptops, I-Pads en dat vinden ze interessant. Dat geeft focus, dus daar moet je als school wat mee. We zien dat door het werken met robots, programmeren en moderne media kinderen zo enthousiast zijn dat we ze amper nog les hoeven te geven. Het is een kwestie van coachen. De motivatie en interesse komt vanuit henzelf. Het is een lust om te zien.’

‘Kinderen worden overspoeld met techniek. Dan kun je als school niet blijven werken met een werkboekje en potlood. Tenzij je terug wilt naar de jaren 50.’
José Pijpers-Fila

 

In het SkillsLab wordt veel samengewerkt

‘We stellen teams samen, op basis van de vaardigheden van de kinderen. Dan werk je aan en in de toekomst. Je hebt een groepje nodig waarin iedereen zijn eigen specialiteit heeft. Dan kom je tot werkvormen die je nu ziet. En zo richten we ook onze school in. Net als bij kinderen weten ook niet alle leerkrachten wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. En dan zet je ze op een plek en laat je ze meedoen. Een kwestie van goed observeren en kijken wat je in huis hebt. En dat is zo leuk om te doen.

‘Vroeger wist je als leerkracht van alles een beetje. Dat kon toen ook. De ontwikkelingen gaan nu echter zo snel, dat kan nu niet meer.’

 

Ik heb het lef gehad om een leerkracht voor ICT en voor het SkillsLab vrij te roosteren

Dit kun je niet doen naast een groep. Diana valt binnen de formatie en heeft 3 dagen in de week tijd om zich met het SkillsLab bezig te houden. Ze heeft geen vaste groep. En ja, als er iemand omvalt dan gaan we daar praktisch mee om, dan staat juf Diana daar voor de klas. We verrichten ook werkzaamheden voor en werken nauw samen met Thomas Moore, de pabo van Rotterdam.

Thematisch aan het werk met wereldoriënterende vakken

Daar draait het om bij 21st century skills. De vaardigheden die we aanleveren in het Skillslab kunnen we inzetten bij de reguliere lessen. Het is ultiem als je het vakgebied wetenschap en techniek volledig integreert in alle andere zaakvakken. Dan geef je natuurlijk onderwijs.

De wereld is veelomvattend

Ik kijk naar buiten en zie de zon en voel dat het waait. We zitten in Nederland, op een soort eiland. De wereld is veelomvattend je kunt er alles in vinden. In het onderwijs knippen we het op, pakken we stukjes. En dat is tegennatuurlijk, zo werkt een mens niet. En het mooie is kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen van alles weten en ontdekken. Alles wat je zelf ervaart, dat onthoud je. Het is mooi als we in onze manier van onderwijs daarbij aan kunnen sluiten.’

Alle actie komt voort vanuit nieuwsgierigheid

Diana: ‘In het SkillsLab zie ik veel meer betrokkenheid dan in een gewone les. Veel meer intrinsieke motivatie. Onbewust leren ze veel. Ik zie samenwerkingen tussen kinderen ontstaan die ik niet had verwacht. Ze werken veel serieuzer. Ik hoef weinig toe te lichten, ze halen het uit de doos en ze gaan ermee aan de slag.’

Het SkillsLab is een testomgeving

Ze kunnen zelf kiezen wat ze willen doen. Verwonderen, testen, bouwen, aanpassen en verfijnen dat komt hier allemaal terug. Ze krijgen hier ook een beoordeling voor. Ik baseer de beoordeling op inzet, samenwerking en eindproduct. En dat komt op hun rapport te staan bij 21 eeuwse vaardigheden.

Wat hebben we allemaal staan in het SkillsLab: 3d printer, Lego Mindstorms, ozobot, dash’n dot, beebot, Osmo en LEGO WeDo 2.0. Maar we gebruiken ook verschillende websites en apps. En we doen het werkelijk zoals het in een lab gaat. Klaarzetten en proberen maar.

De kinderen zijn aan de slag met LEGO WeDo 2.0 en er komt er eentje langs met een vraag: ‘Juf hoe werkt de camera?’ Diana: ‘Het is geen camera het is een soort sensor. Je kunt deze zo programmeren dat hij stopt als hij mijn hand of iets anders ziet.’ En het jongetje rent weer terug, hij kan weer verder aan de slag.

Het SkillsLab krijgt steeds meer bezoek

Van pabo studenten, van andere basisscholen. En langzaamaan beginnen andere scholen interesse te krijgen. Tijd (en geld) is altijd een lastige factor in het onderwijs. Iedereen staat voor de klas en dan moet er gelijk vervanging worden geregeld. Als je wat wilt als school met ICT dan kun je niet verlangen dat iemand dat combineert met een fulltime baan voor de klas.

Ik pleit voor een ICT’er met leerkrachtvaardigheden op elke basisschool.
Diana Kloos

Diana: ”Ik ben hier niet alleen voor de problemen. Voor de stekkertjes of een netwerk wat niet werkt. Ik houd me ook bezig met onderwijskundige zaken. Als we een nieuwe leermethode overwegen dan is mijn eerste vraag gelijk: hoe is de link met ICT? Daarnaast organiseer ik studiedagen voor het team en geef ik workshops op het bestuursbureau voor andere ICT’ers binnen ons bestuur.”

Kom eens kijken en testen

Ik heet andere scholen van harte welkom hier om eens te komen kijken en te komen testen! jose.Fila@rvko.nl en diana.kloos@rvko.nl

Het Skilsslab heeft ook een blog waar je alle ontwikkelingen kunt volgen.