okt en nov Amsterdam, Ochten, Eelderwolde

Maak een gefundeerde keuze!

Tools voor rekenen

Rekenonderwijs is een belangrijke pijler van de dagelijkse lespraktijk. Er zijn verschillende rekenmethoden op de markt, die hun eigen insteek kiezen en accenten leggen. Het is van belang om een methode te kiezen die goed aansluit bij de doelstellingen van je school en de persoonlijke voorkeuren van jou en je collega's.

  • Wil je inhoudelijk kennismaken met de rekenmethoden van de grote uitgevers?
  • Wil je je verder verdiepen in de methoden waartussen je nog twijfelt, of je nog algemeen oriënteren?
  • Ben je benieuwd naar additionele materialen voor rekenonderwijs?

Wij geven je de tools in handen om gefundeerde keuzes te maken. Met drie bijeenkomsten verspreid in het land, maken we de weg vrij voor een middagje ‘Methoden waar je op kunt rekenen’!

Voor in de agenda

Woensdag 30 oktober – Basisschool Het Talent, Notweg 36 in Amsterdam
Woensdag 13 november – De Rolf groep, Mercuriusweg 14 in Ochten
Woensdag 20 november – CKC De Rietzanger, Borchsingel 39 in Eelderwolde

Programma

TijdActiviteit
14.30 koffie en thee staan klaar
14.45 – 14.50aftrap
14.50 – 15.00korte introductie door de uitgevers
15.05 – 15.50ronde 1: (onder)vind jouw rekenmethode of de workshop ‘Probleemoplossen en onderzoeken in de rekenles’
15.50 - 16.25pauze. En bekijk de verschillende rekenmethoden en additionele materialen
16.30 - 17.15ronde 2: (onder)vind jouw rekenmethode of de workshop ‘Probleemoplossen en onderzoeken in de rekenles’
17.25 – 18.10ronde 3: (onder)vind jouw rekenmethode of de workshop ‘Probleemoplossen en onderzoeken in de rekenles’
18.10neem afscheid voor nu, maar houd contact!

Methoden waar je op kunt rekenen tijdens de middag

  • Alles telt Q van ThiemeMeulenhoff
  • Getal & Ruimte Junior van Noordhoff
  • Wereld in getallen van Malmberg
  • Pluspunt van Malmberg

De keuze voor een nieuwe lesmethode is als het zoeken naar een geschikte thuishaven. Laat ons je gids zijn.

Inhoud van de rondes

  • Workshop ‘Probleemoplossen en onderzoeken in de rekenles’ – de Rolf groep

Probleemoplossen behoort tot de kern van rekenwiskundige vaardigheden. Het is ook een van de zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden. In de steeds complexere samenleving worden probleemoplossende vaardigheden steeds belangrijker. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Deze onderzoekende houding waarbij je de wereld steeds weer bekijkt als een onbekend iets waar je van kan leren, moeten we zoveel mogelijk vasthouden en stimuleren in de klas.

In deze workshop kom je er achter hoe je de onderzoekende en probleemoplossende houding kunt stimuleren.

De workshop wordt gegeven door Marieke Kroese, onderwijsadviseur bij de Rolf groep.

  • Alles telt Q – ThiemeMeulenhoff

Natuurlijk moet een leerling leren rekenen en is het eindresultaat van belang. Maar de weg ernaartoe, het leerproces is wel zo belangrijk. ‘Ik kan het nóg niet’ in plaats van ‘ik kan het niet’.

– Hoe draag je met een growth mindset  bij aan goed rekenonderwijs?
– Formatief evalueren in Alles telt Q. Zo maak je leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces.
– Van ‘leren rekenen’ naar ‘gecijferde burgers’ Wat is daar voor nodig?
– Succesfactoren in de methode: reflectie, elaboratieve feedback, maximale keuzevrijheid zowel op papier als digitaal, continue doorontwikkeling en procesgericht.

Aan de slag! Ervaar hoe Interactie en contact het hart van Alles telt Q vormen.

– Jaarprogramma lesopbouw, toetsen en didactiek.
– Materialen en speciale aandacht voor het Q-schrift.
– Hoe werkt de cockpit? De digitale handleiding bij Alles telt Q. Alles wat je nodig hebt dáár waar je het nodig hebt.

  • Wereld in getallen 5 – Malmberg

– Wat maakt de Wereld in Getallen uniek
– Didaktiek, opbouw jaarprogramma, lessen, toetsing, interactieve aanpak, domeinen etc.
– Basis verwerking op papier

  • Pluspunt – Malmberg

– Wat maakt Pluspunt uniek
– Didaktiek, opbouw jaarprogramma, lessen, toetsing, interactieve aanpak, domeinen etc.
– Basis verwerking op papier

  • Digitaal werken met Bingel – Malmberg

– Gepersonaliseerd en adaptief werken met Bingel
– Dashboard
– Basisverwerking is digitaal

  • Getal & Ruimte Junior – Noordhoff

Getal & Ruimte Junior is dé nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs. Effectief en gestructureerd leren rekenen staat bij Getal & Ruimte Junior centraal. Aandacht, zelfvertrouwen en eigenaarschap zijn de basis. Omdat dit de voorwaarden zijn voor effectief rekenonderwijs! Getal & Ruimte Junior maakt heldere keuzes: langere tijd aandacht voor één onderwerp; iedere dag instructie; in kleine stapjes van oefenen naar toepassen en regelmatig automatiseringsoefeningen. De methode gaat uit van duidelijke en altijd werkende strategieën. Kom naar de workshop en ontdek hoe met Getal & Ruimte Junior elk kind leert rekenen!

Aanmelden kan aan de linkerzijde (pc) of onderaan (mobiel) deze pagina.

Alles nog eens nalezen op papier?